Ojeté auto se může dost prodražit

25. květen 2010 13:00

Koupit si starší auto není zrovna jednoduché, protože nemáte nejmenší jistotu, co všechno už má za sebou. Pokud navíc kupujete deset a více let staré auto, musíte se připravit na to, že se cena navýší o recyklační poplatek. Ten může být až desetitisícový. Ovšem také vám mohou stačit jen tři tisíce nebo dokonce, pokud budete mít štěstí, nemusíte platit nic.

To však pouze v případě, že auto, které bylo vyrobeno před deseti a více lety, bylo od loňského ledna už jednou prodáno. Recyklační poplatek je - jak už název napovídá - určen na ekologickou likvidaci automobilu a ta se může odehrát pouze jednou, takže i tento ekopoplatek je pouze jednorázový. U aut vyrobených po roce 2000 je už zahrnutý v prodejní ceně, zatímco u aut starších se tento poplatek vybírá při případném prodeji právě od loňského ledna, kdy začala platit novela zákona o odpadech.

Takže pokud deseti- a víceleté auto vlastníte a nechcete jej prodat, recyklační poplatek vás nemusí trápit. Ostatní by měli nahlédnout do velkého technického průkazu. „Poplatek se stanoví podle úrovně emisního chování vozidla,“ říká Miroslav Lhoták ze společnosti DEKRA Automobil.

Pokud auto splňuje ekologickou normu Euro 2, recyklační poplatek jsou tři tisíce korun, norma Euro 1 znamená pět tisíc korun, a pokud motor vozu splňuje pouze emisní normu 0, pak nový majitel zaplatí rovných deset tisíc korun. Jenže tak jednoduché to zase není. Ve starších technických průkazech totiž nápis Euro 0, 1, 2 vůbec nenajdete.

To je totiž jakési novinářské označení. V technickém průkazu najdete přímo číslo předpisu, podle kterého bylo vozidlo schvalováno. Pokud tam bude uvedeno například 94/12, znamená to, že malý osobní automobil splňuje normu Euro 2,“ vysvětluje Pavel Štěrba ze společnosti TÜV-SÜD Česká republika.

Převodní tabulky se poměrně snadno dají najít na internetu - ať už na stránkách ministerstva dopravy či stanic technických kontrol. Přibližným pomocníkem může být i rok výroby.

Norma Euro 2 se týká vozidel z let zhruba 1996 až 2000, ale neberte mě úplně za slovo, protože rozhodující je plnění emisního předpisu a navíc roky výroby se zcela nepřekrývají například pro malá osobní a dodávková auta.“ A nejen to. Dvě auta stejného modelu i druhu motoru mohou v závislosti na datu výroby plnit odlišné ekonormy.

Jak postupovat v případě, že v technickém průkazu žádná informace o ekologických normách není? Není třeba zoufat. Dá se to zjistit nejen na stanicích technických kontrol. „Můžete se obrátit na výrobce vozidla, ovšem obávám se, že služba bude zpoplatněna,“ doplňuje Miroslav Lhoták.

Ovšem určitě se to vyplatí, protože pokud není jasné, jakou emisní normu auto plní, automaticky se platí nejvyšší desetitisícová částka. Recyklační poplatek se platí na úřadě obce s rozšířenou působností při přepisu vozidla na nového majitele. Ovšem není tím řečeno, že celou částku musí vždy zaplatit jen kupující. Na poplatku se mohou podílet obě strany.

Poplatek bude vyžadován po kupující straně, tedy po novém majiteli, který si na sebe vůz napíše. Ovšem jestli se i předchozí majitel bude podílet na platbě poplatku, je pouze na jeho vůli a jejich dohodě,“ uzavírá Josef Pokorný.

Koneckonců právě recyklační poplatek může být určitým znakem solidnosti prodávajícího. Pokud se o něm ani nezmíní, pak mohl zatajit i jiné věci ohledně provozu auta.

autor: evk
Spustit audio