Ojetiny se od Nového roku prodraží

10. prosinec 2008 13:00

Říkejte si tomu, jak chcete, recyklační, ekologický nebo čert ví jaký poplatek. Jedno je jisté. Od Nového roku budeme při přeregistraci auta platit poplatek v závislosti na tom, jakou emisní normu plní. Tři, pět nebo deset tisíc. Jak ale zjistíme, jaká sazba se nás týká nebo zda jako noví majitelé starého auta platit nemusíme?

Poplatek se bude týkat nejen aut, která budou dovezena jako ojetá ze zahraničí, ale i při první přeregistraci, tedy změně majitele, už u nás přihlášených aut. A bude se týkat osobních a nákladních aut do 3,5 tuny. Vzhledem k průměrnému věku našeho vozového parku přes 14 let se poplatek ve výši 3000, 5000, nebo 10 000 korun dotkne sta tisíců vozidel. Nejvyšší sazba se bude týkat aut vyrobených zhruba před rokem 1992, kdy začala platit norma Euro I.

"Základní údaj o plnění emisních norem by měl být uveden ve velkém technickém průkazu. Samozřejmě víme, že u některých vozidel údaj v technickém průkazu chybí a potom majiteli nezbude nic jiného než zajít do pověřené zkušebny, která ověří, jaký stupeň emisních limitů dané vozidlo plní," vysvětluje Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

V technickém průkazu ale zpravidla nenajdeme jasně stanoveno, že vozidlo splňuje normu Euro I nebo vyšší. V kolonce EMISE je totiž uveden předpis, který vozidlo splňuje a musíme si ho podle tabulky převést na jednotlivé normy. Nebudeme-li si vědět rady, pak je nejjednodušší obrátit se na některou ze stanic technické kontroly, kde udělují ekologické známky pro cesty do Německa. Za případné změření a vystavení osvědčení o tom, jakou normu auto plní, potom budeme muset zaplatit.

"O výši poplatku zatím není jednoznačně rozhodnuto, ale předpokládám, že nebude nijak velký, protože by zatížil registraci vozu víc než poplatek za přeregistraci. Částka by se tedy měla pohybovat kolem 1000 korun, a pokud vozidlo po přezkoušení nebude splňovat vyšší emisní normu, zkušebna by měla tento poplatek odpustit."

Specifikem českého trhu jsou domácí škodovky. Po našich silnicích se podle registru prohání ještě takřka tři sta tisíc "stodvacítek" a "stopětek", ale také přes tři sta dvacet tisíc favoritů a formanů. Novější felicie, kterých je přes čtyři sta tisíc, má zase jedno specifikum.

"U Škody Felicie z roku 1994 a 1995 je v technickém průkazu uvedeno, že vozidlo je homologováno podle normy Euro I, ale plní normu Euro II. Z toho vyplývá, že homologace je podle normy Euro I, ale pokud je v technickém průkazu přímo napsáno, že plní Euro II, tak by toto vozidlo bylo zatíženo nejnižším poplatkem 3000 korun."

Zkrátka, v tom aby se jeden vyznal. A to jsme nemluvili o čtvrt miliónu octaviích, bezmála devadesáti tisících Renaultů Mégane nebo pětaosmdesáti tisících Opelech Astra či Fordech Escort.

autor: pgj
Spustit audio