Opravíme nesmysly, postihy nezmírní

22. listopad 2006 13:00

Ačkoli se čísla ve statistikách dopravních nehod, po euforii ze snížení nehodovosti o prázdninách, opět zvýšila, stále je třeba konstatovat, že v porovnání s loňským rokem jsme na tom lépe. Lze tedy předpokládat, že na tom mají podíl i přísnější postihy a bodový systém. Přesto se podle očekávání objevily paragrafy, které by bylo potřeba změnit. Při současném bezvládí, o němž nikdo nemá představu, jak dlouho bude trvat, je jedinou šancí poslanecká iniciativa. Takový pokus už proběhl, ale neúspěšně. Nyní se strany a poslanecké kluby domluvily a vypadá to, že ke změnám dojde. Pojďme se na ně podívat.

Jedním z nesmyslů je, že zákon trestá i ty, kteří zraní sami sebe.

"Co by mělo být zcela určitě změněno, je problematika dopravní nehody se zraněním, kdy řidič, účastník dopravní nehody, způsobí zranění pouze sám sobě a je za to postihován poměrně vysokou pokutou 25000 až 50000 korun a 1 až 2 lety zákazu činnosti řízení motorových vozidel. Vnímáme to tak, že v tomto ustanovení se šláplo trochu vedle, a že postih je dost přísný. Uvažuje se tedy o změně, která by spočívala v tom, že postih by byl pouze za zranění jiné osoby, přičemž zranění by ještě muselo dosáhnout určité meze, aby se nejednalo jen o nějaké oděrky," konstatuje JUDr. Jan Kněžínek z Ministerstva dopravy.

Pravidla jako taková by se měnit neměla. Spíše administrativní záležitosti.

"Hodně se diskutuje o problematice dopravně-psychologických vyšetření, která jsou poněkud přísná v tom smyslu, že po určitých řidičích, například řidičích autobusu a nákladních automobilů, je vyžadováno pravidelné podstupování dopravně-psychologických a neurologických vyšetření, včetně EEG. Řidiči si musí vyšetření, která vyjdou poměrně draho, okolo 5000 korun, hradit ze svého. Navíc se vyšetření musí podstupovat opakovaně každých 5 let. Také se ukazuje, že to je přece jen příliš přísné, a že jsme dokonce přísnější, než jsou požadavky v jiných státech nebo v jiných odvětvích dopravy. Tedy i zde je na místě zvážit zmírnění dopadu dopravně-psychologických vyšetření."

To se týká také bodového systému, který by mohl být upraven, ale opravdu v drobnostech.

"Nějaká drobná úprava přílohy zákona, kde jsou položky bodového systému obsaženy, je také zvažována. Nedá se ale předpokládat, že to bude převratná změna. Spíše se dotkne jednotlivých položek, které třeba ani nesouvisí s bezpečností provozu, ale jsou administrativního charakteru typu "není držitelem platného posudku zdravotní způsobilosti," a tak dále."

Možné je i úplné zrušení bodů za špatné parkování.

"Pokud by k nějaké změně vůbec došlo, pak to bude v případech podobných změně, ke které došlo ještě před nabytím účinnosti novely, kdy se vypouštěly zcela logicky body za nerespektování dopravní značky Zóna s dopravním omezením. V současné době v zákoně zůstávají například body za porušení povinnosti vyplývající s dopravní značky Pěší zóna a Obytná zóna, ale přitom jsou tyto značky pouze informativní, takže z nich žádné povinnosti nevyplývají. Nabízí se tedy otázka, zda zmíněná položka do přílohy zákona patří, či zda by neměla být vypuštěna,"

Řadu řidičů pak děsí i zákaz řízení za sebemenší prohřešek na místě vyhrazeném pro zdravotně postižené. I tam bychom se mohli dočkat zmírnění.

"V původním vládním návrhu zákaz činnosti nebyl, dostal se tam až v průběhu legislativního procesu. Ma se domníváme, že v tomto případě by řidič měl dostat vysokou pokutu, protože se bezesporu jedná o projev bezholednosti vůči tělesně nebo zdravotně postiženým. Na druhou stranu, zákaz činnosti tady asi není příliš na místě, protože k němu by mělo dojít pouze v případě, kdy jednání ohrožuje ostatní, kdy je opravdu nebezpečné, a kdy účast jedince v provozu je nebezpečná a měla by tedy být nějakým způsobem omezena. Tady k tomu nedochází, protože se jedná pouze o omezení postižených osob. Jedná se samozřejmě o bezohledné jednání, ale viník by měl být trestán jen finančním postihem."

To jsou změny, které by se mohly objevit při první úpravě novely zákona. Na případné doladění bodového systému a postihů se však bude určitě ještě nějakou dobu čekat, protože odborníci odhadují, že na objektivní zhodnocení je potřeba alespoň rok.

autor: pgj
Spustit audio