Opravme auto levněji
Oprava auta není v dnešní době levnou záležitostí a je jedno, zda se jedná o opravu po nehodě nebo kvůli nějaké závadě. Nejde jen o cenu práce, ale také o cenu náhradních dílů. Tam ale máme právo volby. Zatímco u auta v záruce použije, kvůli jejímu zachování, servis originální díly, u starších aut se nám to nevyplatí. V dnešní době, kdy se na trhu objevuje stále více nekvalitních falzifikátů, ale musíme být velmi obezřetní.
Originální díly jsou doslova totožné s díly použitými při samotné výrobě auta a bývají označeny logem automobilky. Další skupina dílů už toto logo nenese.
"Potom máme originální náhradní díly, které splňují kvalitativní parametry a jsou alternativou ke značkovým, originálním náhradním dílům," vysvětluje Jiří Veleba z Autoprima.
Tyto díly se pak velmi často vyrábí na stejné lince jako originály s logem. A do třetice tady jsou neoriginální náhradní díly, takzvané kvalitativně rovnocenné.
"Dnes máme originální náhradní díly od firem Gates, Sachs nebo Kony, nicméně to nejsou originální náhradní díly ve smyslu tlumič od BMW nebo řemen od fiatu atd."
Při nákupu těchto dílů bychom pak měli dbát na to, aby byly odpovídající kvality.
"Je třeba prokázat certifikátem nebo prohlášením výrobce, že parametry dílu jsou totožné s originálem, že je zajištěn takový způsob výroby, při použití takové technologie a materiálů, které jsou v podstatě v toleranci k originálu."
A právě u těchto dílů jsou značné rozdíly v cenách a dá se výrazně ušetřit. U aut v záruce nebo na leasing i déle jezdíme zpravidla do autorizovaného servisu. V jiné situaci se octneme například po koupi staršího auta.
"Pokud vozidlo změní majitele, tak nový vlastník se na něj už dívá jinak - má vozidlo po garanci. Tady bych doporučil vybírat náhradní díly v kamenných obchodech, u zavedených značek, distributorů nebo importérů, kteří mají své renomé. Nekupujte je na různých burzách, tržištích či akcích."
Kvalitní autoservis by nám měl dát na výběr, jaký díl bude při opravě použit. Na druhou stranu bychom měli auto svěřit servisu, kterému můžeme věřit, protože nemáme šanci poznat, že nám byl namontován neznačkový díl, ale následně účtován jako díl značkový.
"Budeme se bavit o dílech řízení podvozku - spojovací tyče, stabilizátory, zavěšení nebo čepy. Normální majitel vozidla pouhým pohledem nepozná, zda má originální nebo neoriginální čep. To lze poznat až po delším užívání vozidla. Samozřejmě kvalita i nekvalita má své znaky."
Měli bychom pak zvažovat, nakolik má daný díl vliv na bezpečnost auta. Jinak platí, že pokud si budeme díl kupovat sami, pak je na něj záruka dva roky. V případě, že ho v rámci opravy namontuje sám servis, je záruka jak na opravu, tak na díl tři měsíce.