Originální autorádia? Předražené hračky
V minulém týdnu jsme se vás v anketní otázce ptali na autorádia: "Dáváte přednost originálnímu autorádiu z výroby, nebo dokupujete výkonnější přehrávače dodatečně?" Většina respondentů, respektive 57 procent, zaškrtla autorádia originální - nejspíš kvůli kompaktnějšímu designu interiéru, předpokládané větší odolnosti proti zlodějům a možná i kvůli nižším zvukovým nárokům. 43 procent hlasujících dává přednost autorádiím montovaným dodatečně. Proč?
Důvody jsou tři. Nejdůležitějším je možnost výběru z ohromné škály výrobců a jejich modelů, ovšem tuto možnost překvapivě uvedlo jen minimum dotazovaných. Hlavními důvody pro dodatečnou montáž jsou tedy především nižší cena a možnost autorádio z auta odnést, což podle mnohých minimalizuje zájem zlodějů. Vtipné je, že přesně z toho samého důvodu si lidé pořizují i autorádio originální.
"Už mě vykradli třikrát a zabudované autorádio se neztratilo. Před tím jsem měla dodatečně montované rádio a to z palubní desky vytrhli," říká jedna z našich posluchaček.
Jaké jsou další důvody pro koupi originálního nebo, jak profesionálové říkají, OEM autorádia? Především důvěra k výrobci auta.
"Je to otázka důvěry, že automobilka nedělá nic špatného," říká další posluchač.
Když podobné argumenty slyší odborník na audioaparaturu Filip Kaštánek z Magic Acustic, jen mírně pozdvihne obočí.
"Musíme se především podívat na to, co si vytkne výrobce auta. To je vyrobit auto."
Tedy nikoliv audiosystém, ale auto. Ozvučení je z jejich pohledu v autě úplně navíc. Není divu, že jej nakupují.
"Žádná renomovaná značka nedá k dispozici aktuální model, který sama vyvinula pro prodej," vysvětluje Filip Kaštánek.
Přece jen, co by pak samotná firma prodávala?
"Proto se v autech objevují několik generací stará provedení renomovaných značek," doplňuje Filip Kaštánek.
To zpravidla neznamená nic pro spolehlivost, ale chybí výkon. U integrovaných navigací leckde nedostanete poslední mapové podklady, potíže jsou i s aktualizemi a chybí například i USB vstup nebo Bluetooth handsfree, což jsou funkce, které dnes nabízí značková autorádia už za pár tisíc korun. Trapné je, že výrobci aut si za to samé účtují nesmyslné částky.
"Originální autorádia jsou několikanásobně dražší. Například značkové autorádio stojí tři tisíce korun, ale OEM autorádio se stejnými funkcemi vyjde na 15 až 20 tisíc korun," uvádí Filip Kaštánek.
Podobně propastný rozdíl zůstává i v kategorii náročných systémů propojených například s televizními tunery. Ale zpátky na zem. Jak je možné, že si výrobci mohou dovolit naúčtovat za zastaralé autorádio s podprůměrnými komponenty takové částky? Je to snadné. Lidé prostě audiotechnice nerozumí.
"Spokojí se s tím, co dostanou. Případně když jim autorádio nestačí, zvyknou si na něj," uzavírá Filip Kaštánek.
Svou roli při rozhodování o dodatečné montáži hraje také obava z narušení kompaktního vzhledu interiéru a případných potíží při možných reklamacích nového auta, jakkoliv je toto v případě profesionální montáže neopodstatněné.