Oslňují vás xenony?

12. listopad 2007 13:15

Dnes si posvítíme na naše silnice, přesněji na auta, která na nich jezdí. Většina z nich používá halogenová světla, sem tam má některé světla xenonová a ty vám pěkně leží v žaludku. Alespoň to vyplývá z výsledků naší internetové anketní otázky, ve které jsme se ptali, jestli je vám xenonové světlo u protijedoucího auta příjemnější než světlo halogenové.

Naprostá většina hlasujících odpověděla, že ne (přesně to bylo 86 procent), zatímco zbývajícím 14 procentům řidičů je xenon příjemný. Proč je ale náš vztah ke xenonovému světlu tak kategoricky negativní?

Základní rozdíl mezi halogeny a xenony je v rozdílném druhu světla. Zatímco u halogenových světel se jedná o klasickou žárovku, kdy světlo vzniká žhavením vlákna, pak u xenonů je světlo produkováno elektrickým obloukem mezi dvěma elektrodami, který zažehne výbojka. Xenony se tak podle Bohumila Štíchy z firmy Hella daleko víc podobají světlu dennímu:

"Xenonový světlomet má daleko jasnější světlo. Když bychom se bavili o teplotě světla, jedná se zhruba o 4200 Kelvinů, kdežto halogenové světlo má kolem 3200 Kelvinů."

A jak doplňuje z Tomáše Jursy z Philipsu, xenonové světlo umožňuje řidiči daleko lepší viditelnost a navíc ho tolik nebolí oči.

"Vyznačuje se trojbarevným barevným spektrem, kdy do levé strany zorného úhlu žárovka svítí nažloutlým světlem, tedy vykrývá levou stranu vozovky. Před řidiče svítí bílý kužel světla, aby dobře viděl a do pravé strany svítí lehce namodralé světlo, aby neoslňovalo chodce."

Xenonová světla se ovšem nedají namontovat jen tak do jakéhokoli auta, protože nesmějí oslňovat. Existují na to přísné normy a pro montáž platí dvě základní podmínky. Auto musí mít automatickou regulaci sklonu světlometů a zařízení pro čistění světlometů.

"Ve chvíli, kdy akcelerujete, brzdíte nebo máte auto hodně naložené, mění se vám výška světlometů. O to se stará právě automatická regulace sklonu světlometů, která zajišťuje, aby protijedoucí účastníci silničního provozu nebyli oslňováni. Znečištěný světlomet špatně svítí, tedy distribuuje světlo. Dochází k neřízenému odrazu světla a na částečkách nečistoty dochází k rozptýlení světla nežádoucím směrem a může dojít k oslnění protijedoucích vozidel."

Bohužel technicky je možné namontovat xenony i do auta, které nesplňuje tyto podmínky a podle Lexy Holuba z Lexany racing, jezdí takových aut po našich silnicích většina.

"Legálně upravených aut je minimum. Jejich světla jsou dynamicky naklápěna pomocí senzoru, který je umístěn na nápravě. Většina vozů, které potkávám, mají neschválenou sadu světel."

A proto nás ostatní řidiče některá auta s xenonovými světla oslňují a jiná ne. Vyměnit žárovku za výbojku prostě nestačí. Xenony svítí až čtyřikrát víc než světla halogenová a při špatném seřízení skutečně oslňují protijedoucí řidiče. Navíc, xenony nejsou rozhodně levnou záležitostí - i ty nelegálně namontované stojí kolem 10 000 Kč a ty legální pak pět i šestkrát víc. Pokud jsou ale ve výbavě vozu přímo z výroby, je to levnější. Vzhledem k tomu, že na našich silnicích přibývá aut, vybavených xenony, pak by se určitě měla zvýšit policejní kontrola. Jak upozorňuje Bohumil Štícha, rozdíly mezi legálními a na černo montovanými xenony jsou zřetelné.

"Například v zahraničí je zcela běžné, že policie se při kontrole zaměřuje i na to, zda je xenonový světlomet doplněn příslušným zařízením."

autor: evk
Spustit audio