Osvětlujeme interiér

15. listopad 2007 13:10

Dnes se budeme opět věnovat světlům. V pondělí jsme mluvili o srovnání xenonů a halogenů, snažili jsme se zjistit, proč mnohé z vás xenony víc oslňují. V úterý jsme vám pak nabídli informace před výměnou žárovek. Teď další díl našeho světelného "miniseriálu" - světla do interiéru.

Nechceme teď provokovat ty, kterým třeba v kabině svítí jen jedna poslední bludička, takže když potřebují něco potmě najít, musí přibrzdit pod lampou. Rádi bychom, abyste všichni měli přehled o posledních trendech, a tak vás teď díky reportážnímu mikrofonu Motožurnálu vezmeme do kabiny jednoho velmi neobvyklého auta

"Vůz je zajímavý tím, že jsou v něm použity produkty ze dvou divizí - Automotive a Optical," začíná Martin Sekanina ze společnosti 3M.

Ještě než si spolu s ním sedneme za volant, řeknu vám, že ony dvě speciality jsou jednak folie, díky kterým se světlo z displejů nebo obrazovek - mimo jiné - nezrcadlí v čelním skle a pak také takzvané pružné světlovodné materiály.

"Jsou to silnější optická vlákna z čirého polyuretanu, kde pomocí LED diod pouštíme světlo do světlovodných materiálů. Pomocí zářezu na jedné straně vytváříme odtok světla ze světlovodného materiálu a potom ho distribuujeme na místě, kde je žádoucí... A teď už se dostáváme do interiéru vozu. Na držáku nápojů je použitý pružný světlovodný materiál, na kterém je zajímavé to, že je tu pouze jeden zdroj světla - celý rozvod světla kolem mezikruží je tedy zajištěn jednou LED diodou."

Pokud vám můžu ony cizokrajně znějící "světlovodné materiály" jednoduše popsat, tak si kolem zmiňovaného držáku na pití představte zvláštní celosvítící kroužek, možná takovou malou svatozář.

"Je to přitažlivé nejen pro uživatele, kteří mají krásné designové osvětlení, ale také pro výrobce a designéry automobilů, kteří se nemusí zabývat tím, jak natáhnout kabely."

Bohužel zmiňovanou snadno tvarovatelnou svítící trubičku zatím nikde neseženete, výrobce s ní teprve objíždí automobilky a nabízí ji do sériové výroby. Ale ještě jsme neviděli všechno, takže zpátky do kabiny:

"Výrobce automobilů se dnes snaží posunout zobrazovací prvky co nejvýš do úrovně očí. Tím se ale potýkají s problémem reflexí v předním skle. Před námi vidíme čtyři displeje. Když se podíváme na jeden displej, vidíme, že na předním skle je téměř nulová reflexe, zatímco druhý displej se z 80 až 90 procent zrcadlí na skle. To, že se obraz nezrcadlí v předním skle, je dáno speciálním polarizačním materiálem."

S oběma zmiňovanými materiály se pravděpodobně zanedlouho setkáme v některém sériově vyráběném autě. Závěrem se ale přece jen na chvíli vraťme z budoucnosti - byť blízké - do současnosti. Pokračuje Milan Homolka z Hobbycaru:

"Myslím si, že už zmizela doba osvěcování, kdy si lidé dávali světýlka kam to šlo jen kvůli tomu, aby auto co nejvíc zářilo. Dnes je osvětlení spíš funkční. Například autorádio má podsvícená tlačítka, ale prostor pro vkládání CD už není - na to existuje speciální osvětlení. Potom se také začátečníkům osvětluje prostor nohou, protože při jízdě za tmy si na ně nevidí, a to jim dělá v začátcích velký problém. Montáž je zcela jednoduchá. Všechna světýlka mají ze spodní strany oboustrannou lepicí pásku, takže je můžete přilepit na jaké místo chcete, a připojí se na 12voltový kabel."

autor: pek
Spustit audio