Pancéřovaný mercedes se vyrábí ručně 20 dní

18. červen 2012 13:01

Pancéřovaná auta nejsou až tak neobvyklá, jak by se mohlo zdát. Pravda, ne na našich silnicích, ale v takové Jižní Americe politici a obchodníci a jejich rodiny jiná auta z důvodu bezpečnosti používat nemohou. Jejich výroba je ovšem zcela ojedinělá, a tak jsme neváhali a přijali pozvání přímo do přísně střežené továrny ve Stuttgartu.

Historie pancéřovaných mercedesů sahá až do roku 1928 k modelu Nürburg 480. Jejich boom ovšem začal v 70. a 80. letech minulého století ruku v ruce se vzrůstajícím počtem teroristických útoků nechvalně proslulých brigád R.A.F. nebo IRA. V roce 1960 pak přišla na svět dnes už legendární limuzína S600, kterou si následně začaly objednávat nejen německá, ale i další vlády pro své představitele. Naposledy u nás byla k vidění limuzína S600 Pullman při návštěvě ruského prezidenta Dmitrije Medveděva.

„Dnes vyrábíme tři modelové řady: třídu E, terénní géčko a limuzínu S600 s vrcholným modelem Pullman,“ vyjmenovává Markus Rubenbauer stojící nad Mercedesem třídy E, který je doslova prošpikován otvory po kulkách.

„Základem je ochrana VR4, která dokáže cestující ochránit proti střelám typu Magnum ráže .44. Vrcholem je kategorie VR6 a VR7, kdy auto odolá rychleji letícím kulkám z vojenských zbraní – například AK47 nebo Kalašnikov, a navíc i výbuchu ručních granátů a náloží,“ pokračuje Rubenbauer.

Jednotlivé modely jsou montovány ručně

Výroba probíhá ručně. Na základní skelet, který přijde z běžné výrobní linky, je postupně navařeno několik stovek dílů pancéře. Ty jsou vyřezávány tlakem vody tři tisíce barů ze speciální legované oceli, následně ručně ohýbány do požadovaného tvaru a pak napevno navařeny do skeletu karosérie, dveří i podlahy.

Zvláštní kapitolou jsou okna. „Boční okno váží podle provedení od 40 do 60 kilogramů, čelní pak až 150 kilogramů. Dveře pak váží okolo 180 kilogramů a okna mají zvláštní mechanismus otevírání, kdy je v rámci ochrany cestujících vyřazena ochrana proti přiskřípnutí. Když tedy uvnitř stisknete tlačítko, okno silné až šest centimetrů se uzavře bez ohledu na to, zda v nich například má útočník ruku se zbraní,“ dodává Rubenbauer.

Vše je podřízeno bezpečnosti lidí uvnitř. Je prokázáno, že kdyby do interiéru pronikla byť jen jedna jediná kulka, dokázala by odrazy zabít až čtyři lidi. Proto je zvláštní důraz kladen na slabá místa, jako jsou například kliky dveří, zpětná zrcátka, sloupky a přechody mezi sklem a karosérií. Zvláštní labyrint chrání cestující například i na vstupu vzduchu do klimatizace, a tak dále. Řada mercedesů má k dispozici samostatný hasicí systém, který uhasí požár pod vozem, nebo vlastní systém ochrany proti plynovému útoku.

Po technické stránce se bezesporu jedná o skvosty a unikátní automobily. Nezbývá než doufat, že je budeme v budoucnu potřebovat co nejméně.

autor: pgj
Spustit audio