Paříž 2012: Je auto na vodu vozem budoucnosti?

28. září 2012 11:50

Na zemi je zhruba 1,5 miliardy kubických kilometrů vody. Proč by tedy auta nemohla jezdit na vodu? To je myšlenka, kterou se automobilky zabývají už řadu let. Samozřejmě nejde o vodu jako takovou, ale o její velmi důležitý prvek – vodík. Na pařížském autosalónu korejský Hyundai oznámil, že se v nejbližší době chystá spustit sériovou výrobu auta na vodík.

Koncem roku 2012 zahájí Hyundai sériovou výrobu vozů ix35 Fuel Cell, které budou poháněny elektrickou energií vytvořenou z palivových článků vodíku. Tak zní oficiální zpráva korejské automobilky. Ta se tak stává prvním velkým výrobcem aut, který zahajuje komerční provoz vozidel s nulovými emisemi a na vodík.

Do roku 2015 plánuje těchto aut vyrobit tisíc. Budou s nimi jezdit veřejné instituce – například už teď má podepsané smlouvy s Kodaní a dalšími městy v Dánsku a ve Švédsku. Po roce 2015 by se na světových silnicích mělo objevit přes 10 tisíc vozidel ix35 Fuel Cell.

Hyundai není první, kdo se touto myšlenkou zabývá. Projektem auta na vodík se zaobírala třeba automobilka BMW, ale v posledních letech od něj poněkud ustoupila. Velmi daleko je ve vývoji těchto aut Mercedes, jehož třída B s palivovými články objela svět, aby propagovala výstavbu vodíkových stanic po světě.

Vodíkových stanic je málo a palivové články jsou drahé

Jak vlastně pohon na vodík – či laicky na vodu – funguje? Do auta se natankuje vodík, z něj v palivovém článku vznikne elektrická energie, která pak pohání elektromotor. Pozor, elektromotor není žádné šidítko. U zmiňovaných aut měl 100 kilowattů, tedy 136 koní. Z auta přitom vycházejí nulové emise – jde o čistou vodní páru, podobně jako když doma vaříte kávu.

První vlaštovkou v tomto směru by měl být už zmiňovaný korejský Hyundai – už v roce 2015 bychom si takové auto mohli koupit. Jaká bude cena, zatím není známo. Je však velmi pravděpodobné, že dokud bude k dispozici ropa a další alternativy způsobu pohánění, bude petrolejářská a plynárenská lobby stále velmi silná.

Cena palivových článků je navíc hodně vysoká a síť vodíkových stanic nepříliš hustá. Určitě tedy ještě potrvá dlouhou řadu let, než budou auta na vodík stejně obvyklá jako auta na běžnější pohon.

autor: pgj
Spustit audio