Paříž 2012: Levná auta jsou výsledkem kompromisů
Jednoznačným trendem letošního autosalónu v Paříži jsou levná, ale značková auta. Auta, která mají nabídnout nejen vysokou užitnou hodnotu, ale současně styl odpovídající té které značce, a to za příznivou cenu. Prostě auta do 300 tisíc.
Jsme-li ve Francii, pak si jako typický příklad vezměme Peugeot 301. Jeho filozofie je jasná.
„Základem byla cena. S tím jsme do této skládačky šli především. Nechtěli jsme auto zbytečně prodražovat příliš mnoha doplňky. Na druhou stranu jsme potřebovali vyhovět současným požadavkům, a to nejen pokud jde o zákazníky, ale i z pohledu norem na všech trzích.
Třeba u vás je povinné ABS i ESP, takže jsme je dali do základu. Analyzovali jsme všechny trhy a vždy pro konkrétní trh sestavili optimální auto. U nás ve Francii jsou zase požadavky na technologie, jako je bluetooth, to však zase není nutné například v Africe. Je to prostě skládačka uzpůsobená konkrétnímu trhu,“ vysvětluje Guillaume Clerc z PSA.
Styl, prostor i robustnost
V dnešní době, kdy se počítá každá koruna, se stále víc musí dělat kompromisy. „Je vždy těžké najít kompromis, ale myslím, že se nám to podařilo. Je to velké auto postavené na malé platformě, kterou u PSA už máme. Museli jsme ji prodloužit a upravit, abychom dostali auto požadované velikosti, ale i elegantního vzhledu,“ říká Guillaume Clerc.
Ano, základ je v podvozku modelu 208. Ostatně i u naší Škodovky vzali pro rapid osvědčené prvky z fabie a octavie a postavili na nich zcela nové auto.
„Je pravda, že rapid je pro nás vážným konkurentem a dáváme si na něj pozor. Soustředili jsme se na čtyři základní pilíře. Za prvé abychom si zachovali náš typický styl. Za druhé nám šlo o prostor, a to nejen o velikost zavazadlového prostoru, ale i na sedadlech vzadu. Dále je to robustnost.
Počítáme s tím, že se tato auta dostanou do těžkých klimatických podmínek a do míst, kde nejsou zrovna kvalitní silnice. Kdybych měl jednou větou říci, proč si toto auto pořídit, pak řeknu: Protože je to peugeot za příznivou cenu,“ dodává Guillaume Clerc.
Budoucnost rapidu je zatím nejasná
Obdobně do jedné věty shrnul filozofii mladoboleslavského rapidu jeho designér Jozef Kabaň. Nás však zajímá jeho budoucnost. Nejvyšší šéf Škodovky tady v Paříži potvrdil, že je připravena další karosářská varianta.
Ale stále nikdo nechce prozradit víc než to, že to nebude klasické kombi. Co kdybychom si tedy vypomohli ve zcela jiné kategorii a přirovnali linii, kterou ruka Jozefa Kabaně načrtla, k takzvanému shootingbraku?
K tomu asi není co dodat. Snad jen to, že tuhle novou linku od Škodovky neuvidíme dřív než v polovině příštího roku.