Pařížský autosalón? Především auta „pro obyčejné lidi“

25. září 2012 21:00

Už jen pár dnů a je to tady. Svět nablýskaných karosérií, silných motorů a krásných žen už zanedlouho přivítá první návštěvníky, a to v rámci pařížského autosalónu. Ten své brány běžným návštěvníkům otevře v sobotu 29. září. Jen řekněte – copak vás tento svátek všech milovníků krásných vozů neláká?

V sobotu 29. září začne v Paříži podzimní světový autosalón, který je společně s jarní přehlídkou u Ženevského jezera druhou nejvýznamnější automobilovou výstavou na starém kontinentu. Pro odbornou veřejnost se jeho brány sice otevřou až ve čtvrtek, ale už teď si můžete přečíst, co by během nadcházejících dnů žádný automobilový fanda neměl minout.

Zatímco jarní autosalón se odehrává na neutrální půdě, podzimní přehlídka se koná střídavě ve Frankfurtu a právě v Paříži. Logicky se tedy vždy chtějí předvést především domácí automobilky. V současnosti však význam autosalónu dostává jiný rozměr pro všechny.

„V době pokračující krize automobilového průmyslu potřebují všechny automobilky prezentovat své výrobky co nejlépe. Platí to především o francouzských automobilkách. Francouzský trh je v problémech, proto tamní automobilky nebudou váhat předvést se v co nejlepším světle,“ upozorňuje Vladimír Rybecký ze serveru Autoweek.cz.

Dočkáme se tak řady novinek, a to především mezi auty „pro obyčejné lidi“ – tedy nejen špičkových modelů, ale převážně těch masově prodávaných.

„Pro francouzský automobilový průmysl je zcela klíčová prezentace Renaultu Clio, nejdůležitější modelové řady francouzské automobilky. Vrcholem pro německý automobilový průmysl bude premiéra sedmé generace VW Golf, která přináší nové technické řešení nosné struktury vozu. Pro český automobilový průmysl bude nejdůležitější první veřejná prezentace Škody Rapid,“ vypočítává Vladimír Rybecký.

Logo

V minulých letech automobilky předváděly hlavně to, jak si vedou na poli ekologie a co jejich technici dokážou vymyslet a zkonstruovat. Tato doba je pryč. „Automobilky byly přinuceny investovat hodně do elektromobility, budou tedy prezentovat elektromobily. Mnohem větší důraz však bude kladen na klasické pohonné jednotky,“ upozorňuje Vladimír Rybecký.

Přehled chystaných novinek a studií

Abarth

Na pařížském autosalónu se ukáže i novinka, která má představovat vrchol sportovní odnože Fiatu, a to model Abarth Model 695 Fuori. Ten bude nabízen pouze s turbomotorem 1,4 T-Jet naladěným na 180 koní.

Alfa Romeo

Je to už pět let, co Alfa Romeo podepsala spolupráci se šampionátem Eni FIM SBK World Championship. Ten na konci července dorazil i na Masarykův okruh v Brně, pořádné oslavy ale italská automobilka připravuje až na autosalón v Paříži. A rozhodně při ní o dárky nebude nouze. Prvním v řadě bude limitovaná edice Alfy Romeo MiTo, která pod kapotu dostane 1,4litrový motor MultiAir o výkonu 170 koní.

Na výběr bude mezi černou nebo červenou karosérií, které budou společnost dělat kontrastně (červeně, bíle nebo černě) lakované kryty zpětných zrcátek, střecha a třmeny brzd Brembo schované za 18palcovými litými koly. Standardem budou stříbrné polepy SBK, zatímco uvnitř se vůz pyšní koženým interiérem v provedení Alcantara. Chybět nebude ani střešní křídlo.

Aston Martin

S řadou novinek přijíždí na pařížský autosalón i britská automobilka Aston Martin. Tou nejkontroverznější je Aston Martin DB9 2013 ve faceliftovém provedení. Novinka na jednu stranu nabízí slušnou sílu pod kapotou, a to 517 koní, které byly doposud vyhrazeny modelu DBS. Koho však upoutala nadčasová elegance na předchozích modelech této řady, bude se muset smířit s tím, že se na její místo nastěhovala sportovní agresivita ve stylu nového Astonu Martin Vanquish, jehož nová verze se v Paříži rovněž představí.

Aston Martin V12 Vantage Roadster potěší především milovník kabrioletů

Pro milovníky kabrioletů je naopak připraven Aston Martin V12 Vantage Roadster. Nejmenší typová řada v nabídce Astonu má výkon 517 koní při 6 500 ot./min. a točivý moment 570 newtonmetrů při 5 750 ot./min. Přenos síly na kola zadní nápravy zajišťuje šestistupňová manuální převodovka, karbonový kardan a samosvorný diferenciál. Maximální rychlost pak bude až 305 km/h.

Audi

Hned šest nových modelů si pro návštěvníky autosalónu v Paříži připravila automobilka Audi. Asi největší očekávání jsou kolem chystaného představení faceliftu populární řady R8. Novinky jsou postaveny hlavně kolem standardně dodávaných světlometů používajících výlučně světelné diody (LED), které mění vyznění přídě.

Aby na to „ledky” nebyly samy, přidává se i lehce upravená maska chladiče s šesti horizontálními „žebry”, která jsou v případě desetiválcových verzí chromovaná.

Nový Audi A3 Sportback by měl být jen nepatrně větší než jeho předchůdce, zato by měl být až o 90 kg lehčí

I další populární řada A3 přichází s novým modelem. Nový Sportback A3 by měl být jen nepatrně větší než jeho předchůdce, vydatně ovšem shodil na váze – celých 90 kg.

Těšit se můžeme i na Audi RS5 Cabriolet, které by mělo zejména upoutat svým atmosférickým zvukem. Audi S3 2013 nabídne kromě drobných designových změn především změny technické: ubralo na váze a přidalo na výkonu. SQ5 TDI je nejen prvním „sportovním crossoverem” značky, ale i vůbec prvním „S”, které sází na naftový motor. V Paříži se představí i ve verzi Exclusive, která je ovšem oproti standardní verzi odlišná především cenou. 33 500 eur navíc zaplatíte především za různé „vychytávky“ vnitřního i venkovního designu.

BMW

I mnichovská automobilka přichází se svým faceliftem. BMW 7 2012 – nové jsou přední světlomety využívající jako zdroj již výlučně světelných diod, přepracovaný je přední nárazník i tradiční ledvinky.

Klíčové změny se však odehrály na poli techniky. Všechny motory mají nyní k dispozici osmistupňovou automatickou převodovku, standardem se též stává adaptivní zavěšení kol, které má spolu s upravenou zadní nápravou s novými kulovými čepy, jinak naladěnými tlumiči, gumovými ložisky a přepracovanou elastokinematikou zajistit vyšší kvalitu jízdy.

Citroën

Domácí automobilka Citroën pod Eiffelovou věží podle všeho odhalí druhou generaci MPV C4 Picasso. Do prodeje se dostane v roce 2013. Francouzská automobilka dále představí i nový příspěvek do třídy kabrioletů, kdy plátěnou střechou dostává nově i model DS3.

Populární Škodě Rapid pak Citroën postaví konkurenta. Nový sedan C-Elysée má nabízet kombinaci atraktivního designu s vysokou užitnou hodnotou a příznivou cenovou politikou.

Dacia

Rumunská automobilka zřejmě v Paříži ukáže nové generace svých dvou modelů – sedanu Logan a hatchbacku Sandero. Ty pravděpodobně budou stát na přepracované a prodloužené platformě B0 po svých předchůdcích.

Fiat

Fiat už poněkolikáté přináší novou verzi třetí generace Pandy. Ta bude v Paříži k vidění hned v několika verzích. Panda 4×4 se ukáže v novém chlapeckém zeleném hávu, Panda Natural Power s dvouválcem 0,9 TwinAir Turbo na zemní plyn bude disponovat výkonem 59 kW (80 k). Offroadový paket a jednodušší výbava do terénu, to jsou pro změnu hlavní znaky nové Pandy Trekking.

Nové SUV Panda 4x4 od Fiatu bude ve slušivém zeleném kabátku

Ford

Pařížský autosalón bude místem premiéry modernizovaného Fordu Fiesta. Fiesta pro modelový rok 2013 dostane nové přední světlomety s integrovaným LED denním svícením. Osvěžení tvarů se týká i interiéru. Změny najdeme také pod kapotou. Přeplňovaný tříválec 1,0 EcoBoost by měl fiestě lehce zvednout výkon a podle automobilky bude Fiesta EcoBoost nejúspornějším vozem svého druhu. Přesný údaj o kombinované spotřebě nebo emisích CO2 ale automobilka ještě tají.

Honda

Výstavní premiéry se v Paříži dočká čtvrtá generace Hondy CR-V. Ta je v provedení pro evropský trh dlouhá 4.570 mm, široká 1.819 mm a vysoká 1.685 mm. K dispozici bude s turbodieselem 2,2 l ve spojení s pohonem všech kol a šestistupňovou manuální nebo pětistupňovou automatickou převodovkou.

Zavazadlový prostor se oproti předchůdci v základním uspořádání zvětšil o 33 litrů. V novém SUV řidiči najdou řadu různých elektronických asistentů. Ať už se jedná o udržování v jízdním pruhu (LKA), adaptivní tempomat nebo předcházení kolizím s automatickým brzděním.

Výstavní premiéry se v Paříži dočká čtvrtá generace Hondy CR-V

Hyundai

Na pařížském autosalonu Hyundai představí třídveřové provedení modelu i30. Kompaktní řada, která se etablovala na trhu v klasických formách pětidveřového hatchbacku a kombi, tak nově dostane třetí karosářskou verzi. A podle zákulisních informací bychom se mohli dočkat i útoku korejské automobilky do světa sportu, kdy by se Paříž mohla dočkat odhalení vozu i20 ve špičkové soutěžní specifikace WRC.

Chevrolet

V Paříži nabídne Chevrolet spíše silniční než univerzální automobily. Jak malé SUV Trax, které bude mít ve většině verzí poháněna pouze kola přední nápravy, tak Spark s modernizovaným designem jsou auta především na silnice. U traxe ovšem čtyřkolka v nabídce pochopitelně bude, ale pouze pro nejsilnější motorizace.

Jaguar

Britská automobilka na pařížském autosalónu představí model Jaguar F-Type ve verzi s plátěnou střechou. Jeho základní motorizací má být přeplňovaný třílitr s výkonem 250 kW (340 k) a naopak vrcholným provedením s označením R bude pětilitrový vidlicový osmiválec.

Kia

Jihokorejská Kia se pochlubí v Paříži v pořadí již třetí generaci svého středního MPV Carens. Novinka je nižší než předchozí generace, má delší rozvor náprav a až osmnáctipalcová kola. Jako základ posloužila upravená a prodloužená platforma druhé generace populárního modelu Cee'd.

Na pařížském autosalónu se odehraje i výstavní premiéra třídveřového hatchbacku Kia Pro_cee’d II. Ten pokračuje v trendu agresívnějšího designu. Příď byla oproti pětidveřové variantě a kombi SW upravena optickým spojením hlavních světlometů s maskou chladiče a pozměněnými předními mlhovkami.

Na internetu se objevily první obrázky nové generace Kia Pro_cee’d

Kia také ukáže facelift svého SUV Sorento. Změn je přitom u tohoto modelu opravdu hodně. Konstruktéři si zřejmě uvědomili, že s jejich SUV do terénu mnoho zákazníků nejezdí, a tak snížili světlou výšku o 10 milimetrů. Tato modifikace je výsledkem dalších změn. Inženýři především použili nové, podle jejich slov „tužší pomocné rámy obou náprav“, pozměnili také uchycení závěsů, namontovali jiné silentbloky, delší vlečená ramena na zadní nápravě a vylepšené tlumiče.

Mazda

Oficiální premiéry se dočká v Paříži i nová Mazda 6 kombi. Informace, včetně objemu zavazadlového prostoru, si zřejmě automobilka šetří až na samotnou premiéru pod Eiffelovkou, ale téměř s jistotou se dá předpokládat, že pohonné jednotky budou shodné s verzí sedan, která měla premiéru na autosalónu v Moskvě.

McLaren

McLaren se poprvé ve své historii chystá na tak velký autosalón, jakým je ten v Paříži, a tak si na něm nechce udělat žádnou ostudu. Na svém stánku ukáže studii chystaného hypersportu P1, který se může stát jednou z nejvýraznějších premiér pařížské autoshow.

Konstruktéři při vývoji P1 dostali jasně zřetelný, avšak náročný úkol – postavit to nejlepší řidičské auto na světě určené pro jízdu na silnici i na závodní trati.

McLaren se představí s konceptem nového modelu P1, který budoucí zájemce přijde na zhruba 25 miliónů korun

Mercedes

Mercedes-Benz chce novými kompaktními modely zacílit především na mladší zákazníky. V případě sedanu, který bude vycházet ze studie Concept Style Coupé má vysokou šanci, že se mu to podaří. Koncept je totiž laděn velice sportovně, což by na mladé zákaznictvo mohlo dobře platit.

Německá automobilka zároveň zveřejnila první fotografie špičkové verze nové třídy A, zatím jen ve formě zamaskovaného prototypu. Snad právě pařížský autosalón poodhalí roušku tajemství konkurenta a přímého soupeře Audi RS3 (pokud se ještě bude vyrábět) a chystaného BMW M135i.

Mini

Britská značka Mini představuje Paceman jako svůj sedmý model a prvního kompaktního zástupce kategorie Sports Activity Coupé. Na letošním autosalónu v Paříži si Mini Paceman užije svou světovou výstavní premiéru v sériovém provedení. Karosérie vychází z principů několika druhů. Zatímco třídveřové zaměření a svažující se profil odpovídá zvyklostem automobilů kupé, rozsáhlejší muskulatura inklinuje spíše k modelům SUV.

Základní benzínové provedení bude představovat Cooper Paceman s motorem o objemu 1,6 litru. Tato verze nabídne výkon 90 kW (122 k) při 6000 min-1 a točivý moment 160 Nm při 4250 min-1. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne toto provedení za 10,4 s, resp. 11,5 s s automatem a jeho maximální rychlost má být 192 km/h (184 km/h). V kombinovaném cyklu spotřebuje Cooper Paceman 6,0 l (7,2 l) benzinu na 100 km.

Britská značka Mini představuje Paceman jako svůj sedmý model a prvního kompaktního zástupce kategorie Sports Activity Coupé

Mitsubishi

Japonská automobilka na autosalónu v Paříži představí v evropské premiéře faceliftovaný crossover ASX. Poprvé představí Mitsubishi i model Mirage. Jeho prodej na evropském trhu však automobilka zahájí až v příštím roce.

To u modelu ASX je termín uvedení na evropské trhy plánovaný na podzim roku 2012. Novinek se dočkáme především po designové stránce, z hlediska technického se žádné převratné proměny nekonají, snad jen nové naladění zadní nápravy.

Nissan

Nissan si pro letošní autosalón v Paříži připravil koncept čtyřmístného SUV poháněného elektromotory, jimž dodají potřebnou energii palivové články. Nissan TeRRA má představovat vizi SUV s nulovými emisemi škodlivých plynů a naznačovat, jakým směrem se hodlá japonská automobilka vydat při vývoji nástupců současných modelových řad Juke, Qashqai a Murano.

Exteriér i interiér automobilu dodávají modelu TeRRA pro elektromobily typický futuristický vzhled. Výrazné ostré blatníky, nízká linie oken spolu se silně skloněným sklem, dva páry proti sobě otevíraných dveří i tablet s plochou obrazovkou, který nahrazuje přístrojový štít a většinu tradičních ovladačů, dodávají autu patřičnou atmosféru.

Nissan TeRRA je SUV s opravdu futuristickým vzhledem

Japonská automobilka odhalila také podobu nové generace modelu Note. Tato novinka má představovat nový globální kompaktní vůz značky Nissan. Podle Nissanu se má nový Note stát uživatelsky nejpříjemnějším a také nejlépe ovladatelným vozem ve svém segmentu a zároveň má mít i nejnižší spotřebu paliva a úroveň emisí CO2. K dosažení tohoto cíle mají posloužit moderní pohonné jednotky, lehká platforma a propracovaná aerodynamika.

Opel

Výstavní premiéra čeká v Paříži model Opel Adam. Malý třídveřový automobil stojí na zkrácené platformě Opelu Corsa. Svým vzhledem, především siluetou a tvarem zasklení kabiny, novinka připomíná Fiat 500. Interiér Opelu Adam má působit svěžím a moderním dojmem, k čemuž mají přispět i části palubní desky, středového tunelu a výplní dveří v barvě karosérie.

Při uvedení na trh bude Opel Adam nabízen s trojicí zážehových čtyřválců ecoFLEX. Základ bude představovat objem 1,2 litru s výkonem 51 kW (70 k) a následovat bude 1,4 l s výkony 64 kW (87 k) a 74 kW (100 k). Všechny motory budou spojeny s pětistupňovou manuální převodovkou a na přání bude k dispozici start/stop systém. Modelový rok 2013 navíc přináší u Opelu, jak novou verzi Opel Astra Sedan, tak facelift stávajících verzí.

Peugeot

Peugeot bude na pařížském autosalónu vystavovat koncept 2008. Koncept je ochutnávkou před příchodem chystaného crossoveru, který bude konkurovat například Nissanu Juke nebo Opelu Mokka. Design navazuje na předloňský koncept Peugeot HR1, který byl prvním náznakem malého SUV se lvem ve znaku.

Veřejnosti se v Paříži poprvé představí sériový Peugeot 208 GTi, jehož prodej se má rozběhnout na jaře příštího roku. Od ostatních provedení modelové řady 208 se sériový GTi samozřejmě odliší kromě designu i technikou. Peugeot uvádí, že třídveřový hatchback o hmotnosti 1160 kg má z 0 na 100 km/h akcelerovat za méně než 7,0 s a z rychlosti 80 km/h na 120 km/h zrychlí na pátý převodový stupeň rovněž za méně než 7,0 s. Prozatím poslední hodnotou, kterou automobilka uvádí, jsou emise CO2 145 g/km.

Na domácí půdě v Paříži představí francouzská automobilka i Peugeot RCZ v modernizované podobě. Stane se tak vedle konceptů Onyx dalším lákadlem na stánek se lvem ve znaku. Chybět nemůže ani model 301, který je přímým konkurentem Škody Rapid.

Model 301 využívá nejnovější stylistické principy značky. Svým vzhledem navazuje na modelové řady 408 a 208. K dispozici bude jak s dieslovým, tak s benzínovým motorem. Poté, co si odbude svou premiéru na pařížském autosalónu, půjde 301 do prodeje. Od 1. listopadu 2012 bude zahájen jeho prodej v Turecku a poté v řadě dalších zemí: ve střední a východní Evropě, Rusku, na Ukrajině, v Řecku, v zemích Maghrebu, na Středním východě, zemích Perského zálivu, v Africe a některých trzích Latinské Ameriky.

Nový Peugeot 301 má být přímým konkurentem Škody Rapid

Porsche

Porsche pokračuje v postupné generační obměně modelové řady 911 a nyní představuje rovnou čtveřici novinek s pohonem všech čtyř kol. Letošní autosalón v Paříži bude místem premiéry nových verzí Porsche 911. Bude se jednat o modely Carrera 4 a Carrera 4S, které automobilka představuje rovnou jakou kupé i kabriolet.

Další motorizace se dočkalo velké SUV značky Porsche s označením Cayenne S Diesel, která představuje v pořadí druhou vznětovou verzi v nabídce. Porsche Cayenne S Diesel je poháněno přeplňovaným vznětovým osmiválcem o objemu 4,2 litru naladěným na výkon 281 kW (382 k) a točivý moment 850 Nm.

Renault

Další z domácích automobilek si na pařížský autosalón připravila čtvrtou generaci clia. Renault Clio IV přijede s tvary stylizovanými v duchu nového designérského směru značky. Prodávat se bude ve verzích Authentique, Expression, Business a Dynamique.

O výrobu Clia IV se postarají továrny Flins (Francie) a Bursa (Turecko). Renault klade důraz na to, že automobil bude kvalitně zpracován. V nabídce bude pouze pětidveřová varianta, vývoj třídveřové by se Renaultu podle dřívějšího vyjádření nevyplatil.

Seat

Seat přichází se čtvrtou generací modelu Toledo, který je sesterským vozem Škody Rapid. Nabídka motorizací v podstatě kopíruje nabídku Škodovky, nejsilnější verzí je 1,4 TSI (90 kW). K ní automobilka dodává výhradně sedmistupňovou převodovku DSG, takže se dá očekávat i poměrně vysoká základní cena.

Poprvé pod světly reflektorů se pravděpodobně objeví v Paříži model Seat Leon. Ten na rozdíl od svých předchůdců opouští oblé tvary a působí ostrým a hranatým dojmem. Oproti svým předchůdcům bude také o něco kratší. Třetí generace Leonu by řidiče měla zaujmout především důrazem na multimediální výbavu automobilu. Jejím základem je operační systém Easy Connect, díky kterému je možné ovládat pomocí dotykového displeje jak komunikační funkce, tak i nastavení samotného vozidla u vyšších výbav.

Dalším konkurentem Škody Rapid bude i čtvrtá řada Seatu Toledo

Škoda

Škoda Rapid 2012 byla sice k vidění již v Moskvě, v Paříži si však odbude svou oficiální premiéru. V městě nad Seinou bychom se měli dočkat představení cen této novinky, které budou pro její úspěch alfou a omegou. Zajímavé především bude, jak si bude Škodovka stát v poměru cen s modelem Seat Toledo IV.

Toyota

Poprvé se veřejnosti ukáže nová generace Toyoty Auris. Tento vůz nižší střední třídy má být ukázkou nové tváře automobilů značky Toyota. Hlavní světlomety a diodová světla pro denní svícení přispívají k nápadnějšímu vzhledu. Zároveň se chystá i hybridní verze Toyota Auris Tourer, která se tak se mezi kompaktními kombi stane unikátem. My se v Paříži můžeme těšit na jeho výstavní premiéru.

Volvo

Pařížská premiéra čeká i nejmenší crossover Volva na bázi nového hatchbacku V40. Novinka se jmenuje V40 Cross Country. Názvem se tak vrací ke kořenům, konkrétně hranatému V70 Cross Country z roku 1997. Vzhledově se však o žádné velké překvapení nejedná. V40 zdrsněla podle léty ověřeného receptu. Na exponovaná místa (nárazníky, prahy, podvozek) dostala černé a stříbrné oplastování.

Těšit se můžeme na benzinový T4 1,6 l/132 kW kombinovaný buď s šestistupňovým manuálem nebo dvouspojkovým ústrojím PowerShift. Vykazuje spotřebu benzinu 5,5 l/100 km. Turbodiesely zastupuje úsporná šestnáctistovka D2/85 kW, která konzumuje jen 3,8 l nafty na 100 km a je spřažena výhradně se šestistupňovým přímo řazeným ústrojím.

autoři: pgj , mjp
Spustit audio