Penězi od pojišťovny můžete zaplatit složenky
Denně se u nás stanou stovky dopravních nehod. Policii jich v průměru nahlásíme zhruba přes dvě stě, ale další stovky vyřídíme na místě sami mezi sebou. Potom se obracíme na pojišťovnu, která zaplatí škodu z povinného ručení viníka. Doba je však taková, že stále víc lidí se uchyluje k tomu, že si nechá vyplatit peníze na opravu, ale použije je jinak.
Po dopravní nehodě máme z pohledu pojišťovny v zásadě dva způsoby, jak nechat auto opravit. Jedna je nechat ho opravit ve smluvním servisu, takzvaně na fakturu. Druhá možnost je, že se o opravu postaráme sami z peněz, které nám na to pojišťovna vyplatí, tedy takzvaně rozpočtem. Co je výhodnější? Běžný a ideální postup je svěřit auto autorizovanému servisu, který ho nejen opraví, ale s pojišťovnou i vše vyřídí.
„Poškozený by si měl vybrat takový servis, aby úhrada proběhla v plné výši, ovšem pouze v rovině skutečné škody. Zároveň my jako pojišťovna jsme schopni dotyčnému doporučit vhodný servis. Při opravě totiž mohou nastávat komplikace u dílů s takzvaným rychlým opotřebením – například u pneumatik, výfuků nebo brzdových destiček,“ doporučuje Libor Beran z pojišťovny Allianz. V případě havarijního pojištění tady pak může hrát roli spoluúčast a další skutečnosti. Ovšem v zásadě se o nic nestaráme a servis s pojišťovnou vše vyřídí.
Forma opravy rozpočtem je víc využívaná
Stále častěji je však využívána možnost opravy takzvaně rozpočtem. Pojišťovna vypočítá, kolik by podle jejích tabulek oprava auta stála, a peníze vyplatí. „Použijí se průměrné ceny náhradních dílů a ceny práce na nižší průměrné úrovni,“ pokračuje Beran.
Potom je jen na nás, zda si za vyplacené peníze necháme auto opravit, nebo jestli peníze použijeme třeba na zaplacení složenek a dál budeme jezdit v nabouraném autě. „My jako pojišťovna ani nemůžeme poškozeného nutit, aby si vůz za námi vyplacené peníze opravil. Takové právní páky prostě nemáme,“ vysvětluje Beran.
Musíme však počítat s tím, že v případě rozpočtu nám bude vyplacena nižší částka než při úhradě opravy fakturou. „Kdybychom vzali novější vůz se stářím do pěti šesti let vozu, faktura většinou odpovídá výši rozpočtu. Ovšem čím starší vozidlo je, u nás je průměrné stáří asi 14 let, rozdíl mezi rozpočtem a fakturou může být i padesát procent,“ uzavírá Beran. A pak je tedy jen na nás, zda nám tyto peníze na opravu auta budou stačit, nebo ne.