Pneumatiky s hroty jsou u nás zakázané

22. únor 2012 15:50

Hřebík v pneumatice dokáže pěkně naštvat, pokud zapříčiní nějaký defekt. Ovšem pak jsou tu i hřebíky, které řidiči v pneumatikách přivítají. Jsou to speciální hroty, které zajišťují lepší jízdní vlastnosti na ledu. Známe je hlavně z rallye v severských zemích, ale v některých státech se hroty v gumách používají i na běžných autech.

U nás i na Slovensku jsou tyto hroty zakázané, protože by poškozovaly naše silnice. Navíc pokud se nemůžou zakusovat do vrstvy ledu nebo ujetého sněhu, na asfaltu nebo jen slabém náledí se auto chová jako na ledu.

„Měl jsem možnost si tento typ pneumatik vyzkoušet a i na vrstvě ledu nebo ujetém sněhu se auto chová jako na suché silnici. Stabilita je úžasná, auto brzdí, zatáčí, prostě dělá vše, co po něm řidič vyžaduje,“ říká Petr Nedbal, vedoucí pneuservisu Chára, který prodává i pneumatiky s hřebíky.

Hřeby nemají příliš velkou životnost, pokud se nebudete pohybovat jen po souvislé vrstvě sněhu. „Když se bude povrch střídat jako na českých silnicích, tedy chvíli se jede po sněhu, chvíli po mokré silnici, hřeby se budou rychle opotřebovávat. Navíc při akceleraci nebo brzdění se budou vytrhávat a pneumatika je znehodnocená. Samostatný hřeb do pneumatiky dodatečně nastřelit nelze,“ vysvětluje Nedbal. Pneumatiky s hroty budou účinné, pouze když je budete mít na všech kolech, a ne jen na hnané nápravě.

Pořízení takových pneumatik není levnou záležitostí. „Jedna pneumatika s hroty stojí v průměru kolem pěti tisíc korun. Vyrábějí se hlavně pneumatiky ve větších profilech. Druhá možnost je opatřit pneumatiky hroty dodatečně, pokud v nich jsou připravené otvory na hroty, ale je to finančně náročné – nastřelení čtyř pneumatik stojí kolem deseti tisíc korun,“ dodává Nedbal.

V Rakousku nebo ve Švýcarsku, kde se hroty smějí v zimě používat, se s nimi může jet maximálně osmdesátkou. V Norsku a ve Finsku se s hroty jezdí stejně rychle jako bez nich. Následující informaci ale berte jen jako zajímavost, ne jako doporučení. „Dne 6. března roku 2011 byl zapsán rekord do Guinessovy knihy rekordů, kdy bylo v jednom finském zálivu dosaženo na pneumatikách s hroty rychlosti 331,61 km/h,“ dodává Per Nedbal.

autor: mkk
Spustit audio