Po polovině D1 před Ostravou až do srpna!
Ještě před pár lety končila pohodlná dálniční cesta z Prahy do Ostravy u Olomouce. Postupně se však začala prodlužovat a loni v listopadu došlo k definitivnímu propojení české a moravskoslezské metropole. Jenže 18 kilometrů kousek před Ostravou je hodně nedodělaných a, podle zkušeností z letošní zimy, občas i hodně nebezpečných. Kdy se konečně i tady začne jezdit po celém profilu dálnice?
Podle našich informací by se tak teoreticky mělo stát v srpnu. Kdo někdy projížděl 18kilometrovým úsekem z Bělotína do Hladkých Životic, kde se jezdí jen po polovině vozovky, ví, že je tam ještě opravdu hodně práce.
"Byl velký tlak na napojení Ostravy, takže jsme chtěli maximálně vyhovět tomu, že alespoň při zúženém profilu a 50kilometrové rychlosti povedeme celou trasu po dálnici. Samozřejmě záležitosti mimo vozovku jako oplocení, protihlukové stěny a řada dalších věcí ještě nejsou dokončeny," říká Jan Hoření z Ředitelství silnic a dálnic.
Zatím se tedy jezdí po provizoriu. Sice jsou v obou směrech dva pruhy, ovšem levý je tak akorát na menší osobní auto a občas je vidět, že i motoristé v SUV mají problém projet kolem sebe, natož pak kolem kamiónu. Na druhou stranu, pokud budou dodržovat 80kilometrovou rychlost, nemusejí předjíždět.
Celý úsek dálnice je opravdu hodně nedodělaný, takže chybí základní bezpečnostní prvky, které známe z jiných dálnic. Proto asi nepřekvapí, že za čtyři měsíce provozu řešili policisté už na dvě desítky střetů se zvěří. "Na 334. kilometru, kde je dálnice pouze v zářezu bez oplocení z bočních stran, nás nejvíce trápí střety se zvěří. Naštěstí nebyly tragické a pouze v jednom případě došlo k dvěma těžkým zraněním. V ostatních případech jde většinou o takzvanou plechařinu. Následky na zdraví ani životu jsme nezaznamenali," uvádí šéf ostravské dálniční policie Jiří Pátra.
Ostravská dálniční policie proto už během zimy hledala způsob, jak zvýšit bezpečnost motoristů. "Máme potvrzeno, že v projektové dokumentaci oplocení daného úseku samozřejmě je, ovšem jeho instalaci komplikují klimatické podmínky. Nečekali jsme však na to, až se stanou tragické nehody, a úsek jsme osadili dopravním značením upozorňujícím na zvěř," vysvětluje Pátra.
S nastupujícím jarem už je však vidět podél zmíněného úseku dálnice D1 mezi Bělotínem a Hladkými Životicemi čilý pracovní ruch a ještě před prázdninami přijde první, byť z hlediska motoristů spíš kosmetická změna.
"V současné době se jezdí po pravém pásu a v průběhu června by se doprava měla přesunout na levý pás. Rovněž musíme uvést do kompletního stavu předčasně otevřený pravý pás dálnice a v srpnu bude dálnice D1 napojena na Ostravu bez jakýchkoliv omezení," uzavírá Jan Hoření.
Do té doby ještě jedna dobrá rada - prakticky od Ostravy až za Lipník nad Bečvou, tedy zhruba 50 kilometrů, není žádná čerpací stanice a na těch 18 kilometrech mezi Hladkými Životicemi a Bělotínem, kde se jezdí pouze po jedné straně dálnice, není prakticky žádná možnost nouzového zastavení, tedy pokud nechcete ohrozit ostatní řidiče. Tak si na to dejte pozor.