Po Volvu „půjde do Číny“ možná i Saab

4. listopad 2011 13:01

Možná jste v minulých dnech v našem zpravodajství zaslechli, že švédský Saab podepsal předběžnou smlouvu o svém převzetí dvěma čínskými automobilkami. Pokud 15. listopadu začne smlouva platit, což však není příliš pravděpodobné, byl by Saab údajně konečně zachráněn.

Mělo by to však smysl? Jaký bude Saab v čínských rukou? Neztratí svoji tvář? Stejné otázky, jaké si před rokem kladli fanoušci značky Volvo, která přešla pod čínského majitele.

Obávali jste se zbytečně

Kdyby se tedy opravdu stal zázrak a Saabu by se podařilo získat kapitál z Číny, stalo by se zřejmě to, co loni automobilce Volvo, a obavy mnohých automobilových fandů by se nenaplnily. Noví čínští majitelé nerozebrali výrobní zařízení ani s technologiemi neutekli do Číny, aby tam rozjeli levnou a masovou produkci. Volvo zatím stále vyrábí doma a dokonce už prý majitelům devátý měsíc vydělává. Za čínský kapitál se navíc ve Švédsku soustředí na skandinávský design.

„Je to styl jednoduchosti, čistoty a ryzosti. Nepoužíváme žádné zbytečné kudrlinky nebo dekorace, kterými bychom uměle vzbuzovali zájem. Jde nám pouze o čistotu linií. Tento styl bude v budoucnu nadále charakteristický pro naše vozy,“ řekl Motožurnálu Petr Horbury, hlavní designér Volva při své nedávné návštěvě Prahy.

To, že se Volvu pod čínským kapitálem daří, dokládá i řádka konceptů představených v minulých měsících. Jde zpravidla o velké limuzíny reflektující něco z historie Volva. „Myslím, že své dědictví využíváme chytře. Neopakujeme se a neděláme retro. Sice používáme jisté prvky z historie, ale překládáme je do moderního jazyka – například přední část konceptu You opravdu připomíná modely PV, ale určitě se nedá říct, že bychom vytvořili novodobé PV.“

„Důvod, proč to děláme právě tak, je velmi zřejmý. Když lidé uvidí linky, které znají, hned budou vědět, že jde o volvo, tedy o bezpečné a spolehlivé auto. To se hned každému připomene a není třeba o tom mluvit,“ vysvětluje hlavní designér automobilky.

Na skupování automobilek mají Číňané „manuál“

Stejný postup, který zvolili čínští majitelé u Volva, by velmi pravděpodobně čekal i Saab. Hodnota koupených automobilek totiž spočívá především v jejich kreditu. Čím bude vyšší, tím stoupne i cena značky. Tuto teorii potvrdil přímo zevnitř automobilky Volvo i sám Peter Horbury.

„Samozřejmě máme čínského vlastníka, ale oni koupili především značku. Cenu má pro ně právě značka založená na skandinávských kořenech. Zatím se rozhodně nechystá nic jako speciální model pro čínský trh nebo čínský vůz pod znakem Volva. Jsme globální firma, a pokud na našich autech dojde k nějakým úpravám, budou to úpravy jen detailní – například zvýraznění specifických rysů, což je preferováno například na asijském trhu,“ dodává Horbury.

Všechno, co jste se doposud dozvěděli od hlavního designéra Volva, může být paralela pro možná už brzy čínský Saab. Včetně toho, že Peter Horbury právě přijal nabídku čínské společnosti Geely, majitele Volva, a po letech práce právě pro Volvo (v minulosti také třeba pro Ford, Aston-Martin nebo Jaguar) odchází navrhovat auta za Velkou čínskou zeď. Bude šéfem nového jednotného designérského centra po všechny značky skupiny Geely.

autor: pek
Spustit audio