Počet odcizených aut u nás klesá

17. duben 2012 13:01

Ačkoliv to tak nevypadá, krade se u nás míň a míň a počet ukradených motorových vozidel rok od roku opravdu klesá. Potvrzují to statistiky, kdy v roce 2009 bylo odcizeno bezmála 15 tisíc aut, v roce 2010 to bylo 13 109 a loni 12 393 vozů. Počet majitelů, kterým zůstávají oči pro pláč, tedy ubývá.

Na druhou stranu, každý den zmizelo loni z našich ulic 33 aut. A to stále není málo. Ovšem někde dokonce počet krádeží roste. „Podíváme-li se do zahraničí, zjistíme, že zvlášť v příhraničních oblastech s Německem a Rakouskem je trend stoupající,“ upozorňuje Pavel Hanták z Útvaru organizovaného zločinu Policie ČR.

Příčin poklesu krádeží aut je logicky několik. „Jednou z nich je zcela určitě to, že výrobci dnes kladou velký důraz i na zabezpečení vozidla. Dále je to také tím, že řada lidí, kteří se dřív věnovali této činnosti, přešli na jiný druh trestné činnosti, například na podvody. A v neposlední řadě je to i proto, že čeští zloději jezdí krást do zahraničí,“ popisuje Hanták.


V roce 2011 byla nejčastěji odcizena vozidla těchto továrních značek:
1. Škoda
2. Volkswagen
3. Audi
4. BMW, Mercedes a další luxusní značky
5. Ford
6. Peugeot
7. Renault
8. Fiat
9. Opel
10. Citroën
zdroj: Policie ČR

Česká republika je proto zemí, kde se auta kradená za hranicemi legalizují a posílají dál do světa, tedy hlavně směrem na východ, obdobně jako část aut ukradených u nás. „Zhruba 60 až 70 procent odcizených vozidel je rozebráno na náhradní díly. Zbylá část je znovu uváděna do provozu a z tohoto množství zhruba deset procent putuje dále směrem na východ od našich hranic přes Polsko do států bývalého Sovětského svazu,“ pokračuje Hanták.

V poslední době se objevuje při legalizaci kradených aut takzvaný fenomén dvojčat. „Odcizené vozidlo získá doklady od existujícího vozidla, které je provozováno jinde na světě. Na jedny doklady tedy současně jezdí dvě vozidla,“ vysvětluje Hanták.

Ani proškolený technik nepozná odcizené auto

Nejčastěji se jedná logicky o drahá a luxusní auta, u nichž se zlodějům vyplatí identitu změnit. A že to umí, dokonale svědčí i to, že na případy dvojčat se přijde často jen náhodou.

„Známe případy, kdy skutečně majitel takového dvojčete jezdil s motorkou nebo vozidlem několik let bez problémů, jezdil i do zahraničí, ale tato skutečnost se zjistila až ve chvíli, kdy došlo k odcizení původního vozu,“ říká Hanták. Zloděj tak vlastně pomohl odhalit zloděje.


Podíl jednotlivých modelů na celkovém počtu odcizených vozidel značky Škoda v letech 2009–2011:
Škoda Octavia – 58 %
Škoda Fabia – 29 %
Škoda Felicia – 8 %
Škoda Superb – 4 %
Škoda Roomster – 1 %
Škoda Yeti – 0,2 %
zdroj: Policie ČR

Organizované podsvětí však opravdu umí auta legalizovat tak, že to nepozná ani proškolený technik například na stanici technické kontroly. „V současné době jsou v České republice pouze dvě možnosti, jak odhalit, že jde o odcizené vozidlo. První je stanice technické kontroly a druhá registrační a evidenční místa. Ani v jednom případě nelze očekávat, že by dotyčný pracovník byl schopen stoprocentně odcizené vozidlo odhalit. V řadě případů, obzvlášť při přihlášení vozidla, jde pouze o formalitu, takže tento podvod odhalený nebude, a to ani kdyby šlo o ledabylé pozměnění identifikačních znaků,“ dodává Hanták.

Jak se tedy můžeme vyvarovat toho, že bude ukradeno právě naše auto? „Neparkujte na neosvětlených místech nebo tam, kde na auto není přímý dohled. Snažte se také vozidlo zabezpečit. Nenechávejte ho odemčené a věci viditelně ve vozidle,“ vyjmenovává Pavel Hanták.

Mějte na paměti, že když zloděj bude mít objednávku právě na vaše auto, tak ho prostě ukradne. Riziko krádeže nemůžeme totiž zcela vyloučit, ale jenom snížit.

Podrobnější informace a rady najdete také na webu Policie ČR.

autor: pgj
Spustit audio