Podřazování nebo brzdění motorem jsou prvky úsporné jízdy
Ušetřit litr benzínu nebo nafty na každých sto ujetých kilometrů znamená ušetřit každých tisíc kilometrů bezmála čtyři sta korun. Aktuálně se litr Naturalu 95 prodává podle společnosti CCS v průměru za 36,69 koruny a litr nafty za 36,18 koruny. To je o 14, respektive 10 haléřů méně než před týdnem, a to není nijak závratný pokles.
Ušetřit tedy můžeme buď tím, že najdeme opravdu levnou pumpu, kde však často nevíme, co vlastně tankujeme a jestli to našemu autu neublíží, nebo stylem jízdy. Tím nejdůležitějším totiž vždy byl, je a bude řidič. Vezměme to tedy hezky popořádku.
Už při samotném nastartování bychom měli mít na paměti zatížení motoru. „Kromě denních světel bych měl všechno vypnout. To je zásadní věc,“ radí Jiří Patera z High Car Training, který se ekonomickou jízdou zabývá.
Auto nenecháváme ani v zimě zbytečně dlouho běžet naprázdno. „I v zimním období je u moderních aut možné nastartování běžným způsobem bez jakéhokoliv předehřívání vozu. Při stání s nastartovaným motorem na místě totiž stejně nepředehřejete převodovku, tlumiče ani pneumatiky,“ pokračuje Patera.
Moderní motory se mohou podtáčet
Samotná jízda pak záleží na tom, kde se pohybujeme. Moderní motory, a to i benzínové, obecně snesou značnou míru podtáčení. „Pojedu-li ve městě a vím, že budu řadit dvojku a trojku, u dieselových motorů stačí 1800 otáček, u benzínových o sto nebo dvě stě víc. Bude-li to nájezd na dálnici, musím samozřejmě motor víc vytáčet, abych měl dostatečnou akceleraci a nezdržoval ostatní,“ doporučuje Patera.
Pro rozjezd platí jednoduchá zásada, jak dlouho se rozjíždět na jedničku. Zjednodušeně řečeno – rozjet se na délku auta, uvést ho do pohybu a už řadit dvojku. Často se řidiči přou o to, zda při dojíždění ke křižovatce nebo z dlouhého klesání vyhazovat rychlost, nebo ne.
„Zásadně rychlost nevyhazovat. Pokud například vím, že budu odbočovat k čerpací stanici, nechám zařazený nejvyšší rychlostní stupeň, sundám nohu z plynu a nechám auto samovolně dojíždět, protože v tu chvíli je spotřeba nulová – motor je tlačen koly, proto je přívod paliva zavřený,“ popisuje Patera.
Využívejte brzdění motorem
Zařazená rychlost má své opodstatnění i z hlediska bezpečnosti. Naopak velmi užitečné je brzdění motorem, kdy je zařazen co nejvyšší převodový stupeň a postupně se podřazuje.
„Sundám nohu z plynu, počkám, až se auto na zařazenou rychlost trochu zbrzdí, a zařadím nižší rychlostní stupeň. Takto postupuji až k místu, kde budu muset brzdit a pomalu a plynule zpomaluji,“ vysvětluje Jiří Patera. Motor opět za této situace nespotřebovává žádné palivo.
Společně se zmíněnými radami je důležitá i předvídavost. Jakékoliv zbytečné přidávání plynu nebo naopak brzdění spotřebu zvyšuje. Při dodržování těchto zásad spotřeba bez problémů klesne o litr nebo až 1,5 litru na sto kilometrů, a to i u rozvážných a klidných řidičů.