Poklice, plechy, nebo elektrony?
Patříte k těm, kteří i v zimě preferují u svého auta vzhled? Jinými slovy, jezdíte i v zimě na litých kolech? Pokud ano, tak byste měli vědět, že přes zimu chtějí litá kola čas od času omýt od případných nánosů agresivních posypových solí. Jak si ověříte, až napadne sníh, jízda na elektronech je méně pohodlná.
Za sníženým komfortem nehledejte materiál, ze kterého jsou litá kola vyráběna. Jde jen a pouze o velikost kol. Aby bylo auto na horších zimních cestách pohodlné, doporučují výrobci používat v zimě kola s menším průměrem.
„V zimě jsou vozovky mnohdy pokryté různými kusy ledu nebo také vyjetými kolejemi. Proto je lepší, když vozidlo pruží na pneumatice s vyšším profilem, než když na voze jsou veliká alu kola s nízkým profilem pneumatiky. Taková kola budou způsobovat větší přenášení rázů do podvozku vozidla,“ radí šéf-školitel Fordu Jan Karnolt.
Samozřejmě si na zimu můžete pořídit i druhou sadu menších elektronů. I pak ale šéf-školitel Fordu upozorňuje na rizika. Pokud vezmete pod sněhem schovaný obrubník nebo kanál, lité kolo s nízkoprofilovou pneumatikou si poškodíte snáze než plechové na obyčejné gumě. „Oprava zabere mnoho času a starostí,“ varuje opět Jan Karnolt.
Samotná údržba litých kol v zimě není nijak náročná – stačí je jen párkrát omýt od agresivních solí, velké procento řidičů nadále zůstává u kol plechových, která si zkrášlují poklicemi. „U ozdobných poklic je samozřejmě velice důležitá otázka, jestli jsou ty poklice, které vyvinul a dodává výrobce vozidla.“
S Janem Karnoltem jsme také načali problematiku ztrácení poklic. U značkových, které stojí v sadě čtyř kusů kolem dvou tisíc korun, podle něj nic takového nehrozí. „Protože tyto poklice opravdu přesně pasují na jednotlivá kola. Druhá kategorie poklic jsou takové, které koupíte v každém supermarketu, pochopitelně několika-násobně levněji než originální poklice, ovšem už při montáži může dojít například k prasknutí plastu, protože poklice je vyrobena levně a prodávána za malé peníze,“ říká opět Jan Karnolt.
O neznačkovou poklici můžete proto přijít v zatáčce, nebo při přejezdu kanálů. V noci ale zůstane na svém místě – což o značkových platit nemusí – mají jistou cenu i na černém trhu. Někteří motoristé si pro tyto všechny případy poklice přichytávají ke kolům plastovými stahovačkami – u neoriginálních to má zamezit ztrátě při jízdě, u originálních snížit motivaci zločince tím, že bude mít s krádeží víc práce.
„Otázka zní, jak složité je pro zloděje překonat dvě nebo tři plastové pásky nějakými štípačkami. Druhá otázka zní, jak moc esteticky působí poklice s pásky,“ uzavírá opět Jan Karnolt.
Těm, kteří na zimu nechtějí ani elektrony, ani poklice, se automobilky snaží vyjít vstříc ještě s takzvanými paprskovými ocelovými koly. Trh s tímto zbožím je zatím malý, a tak chybí motivace ke krádežím. Bohužel ceny takových kol se blíží kvalitním neznačkovým elektronům – s logem výrobce vyjdou v sadě čtyř kusů zhruba na osm tisíc korun.