Policejní represe je zároveň i prevencí

25. červen 2009 13:00

Měla by se policie více věnovat prevenci nebo represi - tak zněla anketní otázka minulého týdne. A kupodivu to dopadlo nerozhodně. Že je dopravní policie jen na represi, tedy udílení pokut, si myslí 23 procent lidí, dalších 28 procent by rádo, kdyby dopraváci dělali jen prevenci a zbývajících 49 procent hlasujících je přesvědčeno, že by se oběma činnostem měli věnovat stejně.

Jisté je, že když se někde objeví dopravní policisté, řidiči okamžitě zbystří.

"Myslím si, že určitě. Oni se na to i vzájemně upozorňují, takže to pomáhá."
"Máme to zafixováno jako represivní složku, ale podle mého názoru je to spíš prevence. Tam, kde jsou policisté na silnicích vidět, se jezdí klidněji. Tím, že přejíždějí i z obce do obce, tak lidé přestávají dělat přestupky a všichni jedou 90 km/h."
"Policie udělá jednou za čas nějakou hurá akci a najednou se je na silnicích vidět spousta policistů. Je to opravdu represivní řešení. Podle mě by se nějakým způsobem měli podílet na prevenci - například na výchově mladých řidičů, kteří jezdí jako blázni a z policie si nic nedělají."

Tak jste to slyšeli, co člověk, to názor. Ale jedno bylo společné - policisté by se měli na silnicích objevovat častěji. Už i proto, že mezi represí a prevencí je velmi tenká hranice. Pokud dostaneme od policisty pokutu za nepoužití bezpečnostního pásu, pak je to z našeho pohledu represe, jenže pokud se na to podíváme očima tragických nehod, pak je zřejmé, že jde v podstatě o prevenci.

"Protože je to jedna z hlavních příčin následků při dopravních nehodách, kdy řidiči nejsou připoutáni. V této kategorii máme nárůst dokonce o 11 000 přestupků," zdůrazňuje šéf naší dopravní policie Leoš Tržil.

To jen za pět měsíců letošního roku. A možná i proto se zatím na našich silnicích zabilo nejméně lidí za posledních téměř dvacet let. Výrazně k tomu pomohla změna zákona, díky níž policisté nemusí jezdit ke všem nehodám. Je jich jen asi polovina oproti loňsku, a zvýšil se tak i počet odhalených řidičů s alkoholem v krvi.

"Máme zjištěných o 2000 víc přestupků s alkoholem v dohledu nad silničním provozem. To přikládám jednak vlastní činnosti - uvolnění policistů, kteří vyšetřují nehody, a také nové legislativě. Tím mám na mysli, že není nutný odběr krve, ale stačí pouze dechová zkouška na přístroji Drager."

Policisté začali používat civilní passaty a silné motorky, aby dokázali zastavit piráty silnic - alespoň některé. Na internetu sice kolují barvy všech čtrnácti rychlých policejních vozů včetně jejich registračních značek, ale je zjevné, že mnozí řidiči raději uberou plyn, když ve zpětném zrcátku zahlédnou vůz této značky. Nejen policejní zkušenosti, ale i probíhající kampaň Nemyslíš - zaplatíš jasně ukazují, že řidiči si častokrát teprve až na reálných příkladech tragických nehod uvědomí, co se může stát. A i proto bude podobně jako loni každý prázdninový týden začínat preventivními akcemi ministerstva dopravy a policie k bezpečnosti silničního provozu.

"Budu rád, když v daném týdnu nebude žádný drastický případ. Jsem přesvědčen o tom, že řidiči začínají chápat situaci. Nejde totiž o to, že policie bude stát u každé zatáčky - to ani není možné, nebo že je či není v zatáčce svodidlo. V první řadě jde o to, aby řidiči byli k sobě navzájem ohleduplní a přizpůsobili své řidičské schopnosti aktuální situaci v provozu," říká Leoš Tržil.

První prázdninové pondělí bude patřit motorkářům.

autor: evk
Spustit audio