Policejní testery na drogy jsou orientační, pak se jede „na krev“
Drogy za volantem jsou ještě nebezpečnější než alkohol. Je to zřejmé z letošních statistik nehodovosti – u zdrogovaného řidiče je pravděpodobnost tragické nehody sedmkrát vyšší než u opilce za volantem. Naštěstí většina řidičů před jízdou drogy neužívá, ale jejich počet bohužel stále stoupá.
„Za tu dobu, co řídím, jsem byl už šestkrát testován na drogy. Přestože jsem byl určitě pokaždé pod jejich vlivem, pouze ve třech případech je zkouška prokázala,“ svěřuje se 23letý mladík z Plzeňska, který si před každou jízdou zapálí cigaretu marihuany. O řidičský průkaz už přišel.
Jak je však možné, že policejní testery jeho ovlivnění drogou odhalily jen v polovině případů? „Testery na drogy jsou pouze orientační. Pokud policista pojme podezření, že osoba je pod vlivem drogy, provede test, na jehož základě osobu může vyzvat k lékařskému vyšetření spojeným s odběrem tělních tekutin,“ vysvětluje šéf dopravních policistů Leoš Tržil.
Testery sice neprokážou všechny případy, ale podstatnou část
„Orientační testery jsou problém, protože v takovém případě nelze vyloučit možnost falešné pozitivity, nebo negativity – tedy když člověk je pod vlivem drog, ale tester nic neukáže, anebo naopak. Z toho důvodu je potřeba v případě podezření odebrat vzorek moči a testovat toxikologicky vyšetření se soudní průkazností,“ potvrzuje slova šéfa dopravních policistů i doktor Jiří Presl z nadace Drop Iin.
Oba pánové se shodují, že orientační testery na drogy smysl mají. A to především vzhledem ke stále vyššímu počtu lidí, kteří drogy i za volantem užívají. „Tyto testery neprokážou stoprocentně všechny případy, ale jejich podstatnou část. Z tohoto pohledu smysl určitě mají a vůbec bych je nezpochybňoval,“ dodává Presl.
Policie přesně neví, kdy je řidič pod vlivem drog
Nově se chystá zásadní změna v trestech pro řidiče pod vlivem drog. Na ty sice už teď čeká až 50tisícová pokuta a odebrání řidičského průkazu až na dva roky, jenže dosud bylo nutné mít k tomu znalecký posudek. To by se v příštím roce mělo změnit. Bude určena hodnota, od které bude řidič automaticky považován za zdrogovaného.
„Hodnota bude pro každou drogu jiná a bude stanovena hranice, od které se na dotyčného bude pohlížet tak, že je pod vlivem. Díky tomu se nebudou muset dělat znalecké posudky z oboru psychologie a psychiatrie, ale bude se uplatňovat analytický princip jako v řadě okolních států,“ uzavírá Tržil.
Teprve pak bude mít smysl, aby i policisté měli certifikovaný přístroj, který přímo na silnici odhalí řidiče pod vlivem drog. Ty na rozdíl od alkoholu mohu působit různě. Nejčastěji používaná marihuana má tlumivý účinek a zpomaluje reakce, naopak pervitin či extáze člověka vybudí a ten má pak pocit, že všechno zvládne. Na silnici to však může mít fatální následky.