Policie auto nezabaví, ale zadrží

11. únor 2009 13:01

Na počátku týdne policie oznámila, že chce pirátům silnic za závažné přestupky zabavovat vozidla. Od té doby se spekuluje o tom, zda na to má právo nebo ne. Celý problém je totiž poměrně složitý a ke slovu se dostává právnické slovíčkaření. Pokusme se to tedy rozklíčovat.

Na počátku byl výrok šéfa dopravní policie Leoše Tržila, který vyhlásil válku agresivním řidičům a pirátům silnic.

"V této oblasti budeme maximálně využívat horní sazby sankcí včetně využívání institutu kaucí u přestupků předávaných správním orgánům - to zahrnuje i zabavení vozidel."

Jde totiž o slůvko ZABAVOVAT, které spustilo lavinu. Představa, že kvůli přestupku přijdeme o auto, se určitě líbí málokomu. Ale pozor! Začněme u takzvaných kaucí. Na jejich vybírání policie podle zákona číslo 361 §125 (najdete pod článkem) právo má.

"Kauce se může uložit pouze tehdy, jestliže je důvodné podezření z toho, že bude zmařeno vybrání pokuty," konstatuje důležitou podmínku odborník na dopravu Stanislav Huml.

Obraťme v zákoně o několik stránek nazpět na §118a (najdete pod článkem).

"Policisté v zásadě mohou nikoliv zadržet vozidlo, ale zabránit v jízdě, a to mimo jiné i v případě, kdy dojde ke spáchání přestupku, u kterého hrozí minimální pokuta 5000 korun, dále je důvodné podezření, že se řidič bude vyhýbat následnému řízení, a po dotyčném je požadována kauce od 5000 do 50 000 korun, kterou na místě nesloží. V takovém případě má policie možnost zabránit v další jízdě, ale tuto možnost má pouze do doby, než dojde ke složení kauce," vysvětluje právník Jan Kněžínek.

Takže se vraťme zpátky k formulaci o důvodném podezření, že se řidič k projednání nedostaví, protože to je pro zabránění v jízdě, a to buď použitím botičky nebo odtahem, rozhodující.

"Je možný pouze tehdy, pokud policista má skutečně objektivní a odůvodněné podezření, že řidič nebude se správním orgánem spolupracovat. Může to být například v případech, kdy se jedná o osobu bez trvalého pobytu, kdy není možné zjistit adresu pro doručení korespondence, kdy dotyčný odmítá spolupracovat na místě kontroly nebo prohlašuje, že si to nějak zařídí."

Takže pozor na chvástání se případnými známými. Pak by policista jednoznačně důvod měl. Policisté by ale podle svého šéfa měli přihlížet k minulosti řidiče.

"Bude se vycházet i z evidenční karty řidiče, kterou si policista ověří na místě lustrací. Pokud půjde o notorického pachatele dopravních přestupků, policista by určitě měl přistoupit k uložení kauce s tím, že pokud řidič nemá na složení kauce, může mu být vozidlo zadrženo."

Z karty řidiče se ale lze dozvědět pouze už vyřešené přestupky. V žádném případě se nedovíte to, že se někdo jejich projednání vyhýbá.

"Důvodné podezření, že se člověk bude vyhýbat samotnému správnímu řízení, není v tom, že má bohatou historii v kartě řidiče, ale například nemá trvalý pobyt na našem území a je to cizinec. Rozhodně to nepasuje na českého občana, který zastavil policejní hlídce, předložil doklady, je tedy známá jeho totožnost a trvalý pobyt," potvrzuje předchozí Stanislav Huml.

Za obyčejné přestupky tedy auto zadržet neboli zabránit v další jízdě možné není. I nadále je to ovšem možné v případě alkoholu, podezření ze spáchání nehody, odcizení vozidla, řízení bez řidičského oprávnění, nebo když je vozidlo v takovém technickém stavu, že ohrožuje ostatní.

A rozřešení na závěr: zabavení vozidla možné je, ale nerozhoduje o něm policie, nýbrž na její podnět správní orgán nebo soud, a to v případě podezření ze spáchání trestného činu.

A pokud jde o piráty silnic, na ně tady máme bodový systém.

Zákon č. 361/2002:

§ 118a
Zabránění v jízdě
(1) Policista může při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích přikázat řidiči motorového vozidla jízdu na nejbližší, z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, vhodné místo k odstavení vozidla a zabránit mu v jízdě použitím technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla (dále jen "technický prostředek") nebo odtažením vozidla, jestliže řidič
a) je podezřelý, že bezprostředně předtím zavinil dopravní nehodu, při které došlo k usmrcení nebo těžké újmě na zdraví,
b) ujel z místa dopravní nehody, na které měl bezprostředně předtím účast a kterou byl povinen oznámit policii podle § 47 odst. 3 písm. b),
c) řídil motorové vozidlo pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky,
d) se odmítl na výzvu policisty podrobit dechové zkoušce ke zjištění, není-li ovlivněn alkoholem,
e) se odmítl na výzvu policisty v případě, že dechová zkouška podle písmene d) byla pozitivní, podrobit lékařskému vyšetření ke zjištění, není-li ovlivněn alkoholem, ačkoli toto vyšetření nebylo spojeno s nebezpečím pro jeho zdraví,
f) se odmítl na výzvu policisty podrobit lékařskému vyšetření ke zjištění, není-li ovlivněn jinou návykovou látkou, ačkoli toto vyšetření nebylo spojeno s nebezpečím pro jeho zdraví,
g) řídil motorové vozidlo, aniž by byl držitelem řidičského oprávnění příslušné skupiny nebo podskupiny,
h) řídil motorové vozidlo, přestože mu byl soudem uložen trest nebo správním orgánem uložena sankce zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel,
i) je podezřelý ze spáchání přestupku proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích a je důvodné podezření, že se bude vyhýbat přestupkovému řízení a nesložil kauci jako záruku, že se dostaví ke správnímu orgánu k projednání přestupku.
(2) Policista může při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích zabránit v jízdě motorovému vozidlu použitím technického prostředku nebo odtažením vozidla, jestliže,
a) je důvodné podezření, že vozidlo bylo odcizeno,
b) vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích,
c) vozidlo svými rozměry, rozměry jízdní soupravy nebo nákladu, nebo největší povolenou hmotností, nebo největší povolenou hmotností jízdní soupravy, nebo největší povolenou hmotností na nápravu vozidla, zjištěnými při kontrolním vážení podle zvláštního právního předpisu, překračuje hodnoty stanovené zvláštním právním předpisem.
(3) Policista může při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích zabránit v jízdě vozidlu autoškoly použitím technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla nebo odtažením vozidla, jestliže učitel autoškoly
a) požil alkoholický nápoj nebo užil návykovou látku během jízdy,
b) se odmítl na výzvu policisty podrobit zkoušce ke zjištění, není-li ovlivněn alkoholem,
c) se odmítl na výzvu policisty v případě, že dechová zkouška podle písmene b) byla pozitivní, podrobit lékařskému vyšetření ke zjištění, není-li ovlivněn alkoholem, ačkoli toto vyšetření nebylo spojeno s nebezpečím pro jeho zdraví,
d) se odmítl na výzvu policisty podrobit lékařskému vyšetření, není-li ovlivněn jinou návykovou látkou, ačkoli toto vyšetření nebylo spojeno s nebezpečím pro jeho zdraví.
(4) Strážník obecní policie je povinen v případech uvedených v odstavci 1 a 2 přivolat policii a řidič je povinen setrvat na místě do příchodu policie.
(5) Policista zajistí zabránění v jízdě vozidla na náklady řidiče nebo provozovatele vozidla.
(6) Policie zajistí uvolnění vozidla, jestliže pominuly důvody pro zabránění v jízdě vozidla. Pokud důvody pro zabránění v jízdě byly na straně řidiče, může s vozidlem pokračovat v jízdě jiný způsobilý řidič.
(7) Technický prostředek k zabránění v jízdě nelze použít, pokud by vozidlo tvořilo překážku provozu na pozemních komunikacích.
(8) Při nesprávném postupu policisty může poškozený postupovat podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád).

§ 125a
Vybírání kaucí
(1) Policista je oprávněn vybrat od řidiče motorového vozidla podezřelého ze spáchání přestupku proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, u kterého je důvodné podezření, že se bude vyhýbat přestupkovému řízení, kauci od 5 000 Kč do 50 000 Kč, nejvýše však do výše hrozící peněžní sankce za spáchaný přestupek. Kauci nelze vybrat od osoby, která požívá imunit a výsad podle zákona nebo mezinárodního práva.
(2) Složení kauce je zárukou, že se řidič uvedený v odstavci 1 dostaví ke správnímu orgánu k projednání přestupku proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích.
(3) Při výběru kauce policista poučí řidiče o důsledku vybrání kauce a podmínkách jejího vracení a vystaví písemné potvrzení o převzetí kauce. V písemném potvrzení musí být uveden důvod uložení kauce. Písemné potvrzení se vystavuje ve třech vyhotoveních.
(4) Jedno vyhotovení potvrzení o převzetí kauce vydá policista řidiči, jedno vyhotovení ponechá pro evidenční účely policie a jedno vyhotovení předá spolu s vybranou kaucí nejpozději následující pracovní den obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, v jehož územním obvodu byla kauce vybrána. Obecní úřad obce s rozšířenou působností uloží kauci do úschovy.
(5) Kauce se řidiči vrátí v plné výši, nebyl-li v řízení o přestupku shledán vinným z jeho spáchání. V opačném případě se kauce započte na zaplacení uložené pokuty. Toto započtení musí být uvedeno ve výroku rozhodnutí o uložení sankce za přestupek. Započtení kauce na zaplacení pokuty lze provést teprve po nabytí právní moci rozhodnutí o uložení pokuty za přestupek. Je-li vybraná kauce vyšší než uložená pokuta, vrátí se řidiči část kauce zbývající po započtení kauce na zaplacení uložené pokuty.
(6) Kauce propadne, jestliže nelze
a) řízení ukončit rozhodnutím ve věci přestupku proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích proto, že podezřelý z přestupku je prokazatelně nedosažitelný nebo nečinný,
b) rozhodnutí ve věci přestupku proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích doručit pachateli z důvodů uvedených v písmenu a).
(7) Propadlá kauce je příjmem obce s rozšířenou působností, jejíž obecní úřad vedl řízení o přestupku.
(8) Prováděcí právní předpis stanoví náležitosti a vzor potvrzení o převzetí kauce.

autor: pgj
Spustit audio