Policie může posílat auta na technickou přímo ze silnic

28. březen 2012 13:02

Obzvlášť u starších aut jsou si řidiči leckdy vědomi, že auto není v takovém stavu, v jakém by být mělo. Tu se objeví vůle řízení, jinde tlumiče už moc netlumí nebo brzdy pískají a vydávají prapodivné zvuky. Od kontroly technického stavu jsou stanice technické kontroly, jenže tam musí starší auta jen jednou za dva roky. To je dost dlouhá doba na to, aby začalo ohrožovat ostatní. Policie proto dostala novou pravomoc.

Pokud se policistům při silniční kontrole nebude zdát vůz po technické stránce v pořádku, budou ho moct poslat na technickou kontrolu rovnou ze silnice. Tuto možnost dala policistům novela zákona už 1. srpna loňského roku, ale čekalo se na vyhlášku, která by stanovila podrobnější pravidla hry.

„Vyhláška vyšla ve sbírce zákonů, takže teď ji budeme aplikovat do našich interních postupů a pokynů. Neměl by to však být dlouhý proces a tuto vyhlášku začneme využívat v řádu několika týdnů. Řidiči se nemusejí obávat, že bychom posílali každé auto na technickou kontrolu, ale pokud bude důvodné podezření, že vozidlo není v dobrém technickém stavu a nevyhovuje požadavkům pro provoz na silnici, což policista zjistí z vizuální kontroly, vozidlo bude odesláno na stanici technické kontroly,“ vysvětluje šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Má to však jednu podmínku. „V první řadě by mělo jít o vozidlo, které vykazuje problémy vyžadující přezkoušení v rámci technické prohlídky. Potom platí, že řidič je povinen zajet do místa, kde se kontrola provádí, ovšem pouze za předpokladu, že zajížďka včetně zpáteční cesty nepřesáhne osm kilometrů. V rámci této prohlídky je povinen řídit se pokyny provádějící osoby,“ upozorňuje právník Jan Kněžínek.

Sjeté pneu nebo nesvítící světlo je důvod k odstavení vozu

Dříve a stejně tak dnes policista mohl a může, ba přímo musí nechat odstavit okamžitě vozidlo, které vykazuje nebezpečné závady. Těmi mohou být například nesvítící světlo na levé straně vozidla nebo pneumatiky se vzorkem nižším než 1,6 milimetru.

„Sjeté pneumatiky mohou být důvodem k zamezení vozidlu pokračovat v další jízdě. Z hlediska technických kontrol půjde spíš o závady, které policista nemůže na místě vyhodnotit, například vůle v řízení nebo špatně funkční brzdy,“ uvádí Tržil a právník Kněžínek ho doplňuje: „Může to být jakákoliv závada, která se na vozidle projevuje, například špatné tlumiče, kdy se vozidlo bude na nerovnostech očividně nepřirozeně houpat.“

Ovšem může se jednat i o účinnou zbraň pro policisty v případě neschválených úprav na tuningových autech. „Bude to na posouzení technika. Na vozidle mohou být použity pouze homologované, schválené doplňky. Ostatní mohou být považovány za ohrožení bezpečnosti silničního provozu,“ uzavírá Tržil.

Prohlídka v případě, že se prokáže, že vozidlo mělo závadu, bude hrazena z kapsy řidiče nebo majitele vozidla. V případě osobního auta to bude za 500 korun. Do budoucna policie počítá s tím, že ve spolupráci s ministerstvem dopravy zavede mobilní stanice, které by technické kontroly prováděly přímo na silnicích.

autor: pgj
Spustit audio