Policii? Na co?

20. září 2006 13:00

Jen včera se na našich silnicích stalo 498 dopravních nehod. Na první pohled, jednoznačné konstatování. Ale ono to není tak jednoduché. Jak to? Protože to jsou nehody, které se dostaly do policejních statistik. Kolik dalších bude nahlášeno jenom pojišťovnám, to se tak jednoduše zjistit nedá. Ale určitě jich budou desítky. Za určitých podmínek se totiž nemusíme zdržovat, čekat na policii a vyhneme se také postihu za takovou nehodu.

Tak za prvé: nesmíme nikoho zranit. Dále nesmí dojít ke škodě na majetku třetí osoby, tady pozor na auta na leasing, odhadovaná škoda na každém zúčastněném vozidle není vyšší než 50 000 korun a musíme se také vyvarovat dalšího jednání.

"Musíme neprodleně zastavit, prokázat totožnost druhému účastníkovi dopravní nehody, sdělit mu požadované údaje, tedy o vozidle a jeho pojištění. Opustím-li místo nehody kvůli přivolání pomoci, pak jsem povinen se vrátit a nijak nesmím ztěžovat vyšetření nehody," upozorňuje JUDr. Zdeněk Svátek.

Nesplnění některé z těchto povinností znamená trest.

"Za to je pokuta ve správním řízení od 2 500 do 5 000 korun, blokově to není možné řešit. Dopustím-li se takového jednání dvakrát nebo vícekrát ve 12 po sobě jdoucích měsících, pak mi hrozí navíc zákaz řízení od 1 do 6 měsíců."

A navíc pokaždé 3 body do karty řidiče. A právě tomu se mnozí raději vyhnou. Při drobném ťukanci a malé škodě se tedy účastníci nehody domluví, vše sepíší a policii nevolají. Pak by mohl být viník trestán pouze v případě, že by ho někdo, lidově řečeno, prásknul, ale pojišťovny, ani nikdo jiný, oznamovací povinnost nemá. Jen pro pořádek, pak by to byla pouze pokuta od 1 500 do 2 500 korun, blokově do 2 000 korun a bez bodů. Právě zvýšení odhadované škody a přísnější postihy zvýšily počet takto řešených nehod, a to řádově o 7 %. A tak, narozdíl od policie, pojišťovny zaznamenávají ve svých statistikách opačný trend.

"Nárůst počtu nehod evidovaných pojišťovny je mírný. Řádově se jedná o 2 - 4 %," konstatuje Richard Kapsa z České asociace pojišťoven.

To, co hraje daleko významnější roli, je výše škod.

"Bohužel, ještě nemáme statistiku za poslední 2 měsíce, ale celková statistika od počátku roku říká, že výše škod roste. Je to dáno tím, že rostou ceny vozidel a náhradních dílů, protože máme stále novější vozy, které jsou dražší. Roste také průměrný výdělek občana, z nějž se odvíjí výplaty při škodách na zdraví."

autor: pgj
Spustit audio