Policisté řeší necelou polovinu všech nehod

17. červen 2009 13:00

Zdá se, že policisté měli pravdu, když tvrdili, že k většině nehod jezdí zbytečně a šetří je jen proto, aby pojišťovny měly protokol. Poté, co se od lednu zvýšil škodní limit, kdy je nutné volat policii, na 100 000 a zároveň byly upraveny další podmínky, se v policejních statistikách objevilo za první čtyři měsíce roku jen něco přes 23 000 dopravních nehod. Naproti tomu pojišťovny řešily více než 81 tisíc škodních událostí aut, to je dokonce o dvě procenta více než ve stejném období loňského roku. Přesto to neznamená, že by policisté měli o polovinu práce méně.

Častokrát totiž na místo nehody vyjedou a účastníkům poradí. V současné době jde podle jednoho z nehodářů pražské dopravky Michala Sourala především o to, že nesepisují protokol a nehoda se dá vyřešit rychleji.

"Pokud přijedu k nehodě, kde je škoda do sto tisíc, nefiguruje tu třetí osoba a jde o jednoznačné zavinění, s nímž řidič vozidla souhlasí, poučím účastníky o možnosti dohody na místě. Účastníkům často stačí, když o tom slyší od policie, a většinou od oznámení upustí."

Takových to výjezdů je ale podle šéfa naší dopravní policie Leoše Tržila přes 13 000.

"Řada řidičů vnímá jakousi změnu, ale neví, co to ve svém důsledku pro ně znamená. V momentě, kdy na místo přijede policejní hlídka, která následně samozřejmě nehodu řeší, řidiči jsou překvapeni, že nás vlastně ani volat nemuseli. Je to otázka znalosti práva, takže k poklesům výjezdů určitě ještě dojde."

Policisté ve srovnání s loňskem řešili jen 45 procent nehod, i když jak potvrzuje Václav Bálek z České pojišťovny, jejich celkový počet je zhruba stejný.

"Teď je to spíš o tom, že se větší procento nehod odehrává pouze na bázi dohody, kdy je předložen záznam o nehodě přímo do pojišťovny a není u něho policejní protokol. To jsou ti šťastnější řidiči, kteří jsou schopni se na místě dohodnout a vyplnit záznam o dopravní nehodě. Pokud nebyl nikdo zraněn a tak dále, tak nepotřebují zdržovat provoz a čekat na policisty."

Ale pokud je mezi účastníky byť jen sebemenší rozpor, pak je určitě výhodnější policisty zavolat. Ti určí viníka a pak už opět stačí jen vyplnit evropský záznam o dopravní nehodě a řešení je jednoduší. Pokud se vychází z toho, co napíší jednotliví účastníci, přesto se úplně neshodnou, pak poslední slovo ohledně viny má likvidátor pojišťovny.

"Nemusí to být 1:100 nebo 100:1, vina může se procentuálně rozdělit. Mohou být klidně oba řidiči vinni a současně nevinni 50:50."

Před začátkem roku se mluvilo o tom, že kvůli zvýšení limitu škody pro volání policie k nehodě, uniknou nehody, kde hraje roli alkohol. Podle Leoše Tržila se to ale vykompenzovalo výrazně vyšším počtem odhaleným řidičů, jezdících pod vlivem alkoholu.

"Ano, při dopravních nehodách došlo k poklesu, do konce května to vychází o nějakých 650 nehod pod vlivem, ale nahradili jsme to dalšími 2 000 řidiči s alkoholem v krvi navíc, které jsme zjistili při dopravní kontrole. Kompenzace to je v podstatě trojnásobná a je lepší zadržet řidiče včas a nehodě předejít, než ho zjišťovat až při té dopravní nehodě."

Policisté se totiž z nehod přesunuli do ulic a vedle "alkoholových" řidičů se více zaměřovali i třeba na používání bezpečnostních pásů. Když se to srovná s loňskem zjistili o 11 000 těchto přestupků více.

autor: evk
Spustit audio