Poradíme vám, jak zatočit s rezavými kotouči
Po delším stání, respektive při nižší intenzitě používání auta, což připadá právě na toto zimní období, se na kotoučových brzdách objevuje rez. Většina motoristů si toho ani nevšimne, ovšem mezi našimi posluchači jsou ve větší míře řidiči uvědomělí a ti se pak ptají: nemůže rez dramaticky zhoršit brzdný účinek?
Může a nemusí. Záleží na tom, jak moc je kotouč rezavý. Tuto odpověď jsem se dozvěděl hned na úvod v autoservisu Garant, kde provozují i specializované brzdové centrum. „Je to problém, protože takové kotouče se musejí později vyměnit,“ říká přejímací technik Lubomír Nešpor.
Později znamená poté, když rez dál pokročí. „Pokud má rozsah rzi vliv i na výkon brzd, musí se vyměnit nový kotouč. Nedoporučuje se to jakkoliv odrezovat, stáčet nebo jinak opravovat. Jediná kvalitní oprava je výměnou,“ dodává Nešpor. Kotouče stojí často pouhých pár stovek.
Podle odborníků platí, že většinový motorista si rezavých kotoučů všimne jen výjimečně. Lidé prý často nepozorují ani slábnutí brzd, protože nejde o změnu náhlou, ale pozvolnou. „Občas zjistí, že brzdy mají menší brzdný účinek a požadují je opravit, ale nespojí si to se zrezivělými brzdovými kotouči,“ komentuje přejímací technik.
Jedinou obranou proti rezivění kotoučů je prosté používání auta, kdy destičky zárodky rzi vždy sedřou. Jiné způsoby, například domácí natírání kotoučů barvou poté, co je předtím stáhnete ze rzi, nedoporučujeme. V případě, že jste precizní a ojeté kotouče měníte, můžete si připlatit za takové, které déle vydrží.
Až sto tisíc kilometrů na jedny kotouče?
„Na trhu jsou brzdové kotouče s povrchovou úpravou, která se aplikuje na celý jejich povrch. V části, kde se destička stýká s kotoučem, se ochrana sedře, ale na zbytku zůstane, takže je stále dobře chráněn proti korozi,“ popisuje Lubomír Nešpor.
Do dražších kotoučů se vyplatí investovat v případě, že uvažujete, že si auto necháte déle, než je obvyklá životnost kotoučů. Jenže získat data o průměrné životnosti kotouče není snadné. Dozvídám se, že to závisí nejen na cenové kategorii vozu, ale také způsobu jeho užívání. Někdo prý ujede na jedny kotouče sto tisíc kilometrů, jiný sotva dvacet. Nakonec se tedy dostáváme k tomu, že může jít zhruba o padesát tisíc kilometrů.
Ještě dodejme, že pokud vám rezavějí jen kotouče na zadních brzdách, může to také znamenat, že vám zadní brzdy nebrzdí tak, jak mají. V takových případech zajeďte ke specialistům na kompletní test brzd a žádejte opravu. Ta může spočívat například jen v pouhém rozebrání a pročištění brzdové soustavy.
Mimochodem věděli jste, že správně byste měli brzdy nechat čistit preventivně jednou do roka? Nesprávná funkce brzd může mít fatální důsledky zejména teď v zimní období, protože nesouměrně brzdící vůz jde do smyku mnohem snáze než ten, kterému brzdí kola souměrně.