Postižení v Schengenu nejsou
Držitel průkazu ZTP nebo ZTP-P má nárok na označení auta symbolem vozíčkáře, takzvaným označením O1. To mu dává možnost nedodržovat určitá pravidla a zároveň mu poskytuje určité výhody. A právě na to jsme se zaměřili.
Začněme tím, co trápí nejen samotné postižené, ale také vadí řadě zdravých lidí. Až příliš často totiž můžeme vidět situace, kdy k luxusnímu autu s označením O1 přijde evidentně zdravý mladý člověk, nastartuje a odjede.
"Lidé, kteří využívají toto označení, aniž by evidentně potřebovali, ho zneužívají. Označení totiž není vydáváno na vozidlo, ale na osobu. Zákon jasně stanoví, že označení O1 je možné použít pouze v souvislosti s přepravou dané osoby, které bylo vydáno," vysvětluje Václav Krása předseda Národní rady osob se zdravotním postižením.
Je tedy jasné, že osoba, která má takové označení, musí být přímo ve vozidle nebo jeho řidič vykonává činnost přímo s ní související, například při návštěvě zdravotnického zařízení. Přitom pokuta za zneužívání označení není malá, až do 5000 korun. Bohužel, na vině je nedostatečná kontrola.
"Kontrola je přitom velmi jednoduchá, protože zákon stanovuje, že držitel označení O1 musí mít sebou zároveň průkazku ZTP nebo ZTP-P, na kterou bylo označení vydáno."
Nejviditelnější výhodou pro zdravotně postižené jsou vyhrazená parkovací místa, ale to není všechno.
"Tyto osoby nemusí platit na českých silnicích poplatky v podobě dálniční známky a mohou vjet do zón, které jsou označeny Zákaz vjezdu motorových vozidel s dodatkovou tabulí Dopravní obsluze vjezd povolen. Dále mohou stát na místě, kde je zákaz stání, dokonce mohou zastavit i na zákazu zastavení, ale pouze na nezbytně nutnou dobu."
Tyto výhody ovšem platí pouze na území České republiky.
"Mezinárodní označení není, i když všechny okolní státy používají tento znak. Jeho mezinárodní podoba je už dohodnuta, ale nejsou s ním v jednotlivých státech spojeny stejné úlevy, to znamená, že naše označení O1 není přenositelné do jiných států."
Jedinou výhodou, která takto označeným autům bude v zahraničí zpravidla tolerována, je tedy parkování na vyhrazených místech pro zdravotně postižené. Ale spoléhat na to nelze. To by se snad za našeho a švédského předsednictví Evropské unii mohlo změnit.
"Chceme vyzvat EU, aby v rámci umožnění diskriminačních bariér v cestovním ruchu pro osoby se zdravotním postižením sjednotila jednotlivé úlevy a označení a vytvořila univerzální průkaz. To proto, že přestože žijeme v Schengenském prostoru bez hranic, pro osoby se zdravotním postižením hranice stále trvají."
Záleží tedy na čem se politici domluví.