Potahy - nutnost nebo vzhled

19. červen 2007 15:24

Možná patříte k těm, kteří si v nedávné době pořídili auto - podle statistik prodejů to může být poměrně značná část z vás, protože prodeje jak nových, tak ojetých aut rostou nebývale velkým tempem. Takže, jestli máte auto jen pár dní, případně týdnů, nejspíš z vás ještě nevyprchalo takové to prvotní nadšení pro věc a říkáte si, že o tento vůz už budete pečovat jak se patří a že do něj třeba pořídíte i autopotahy.

I když vám možná prodejce auta tvrdil, že vůz má potahy nejkvalitnější na světě, podle zkušeností prodejců autopotahů tomu tak být nemusí. Velkou radost jim dělá například tuzemská automobilka se svým posledním nejmenším modelem, který má potahy z žakárové tkaniny.

"Vyznačují se tím, že i po umytí jakékoliv nečistoty zůstává na potahu mapa. Lidé si pořizují potahy kvůli tomu, že vozí děti a zvířata a chtějí mít možnost potah sundat a vyprat ho. Mnoho lidí jsou také alergici, takže ti zase potřebují jezdit v čistém prostředí bez prachu," říká Margareta Hrnčárová ze společnosti Automega.

Řada lidí chce autopotahy také zamaskovat pravý stav sedaček - což se jim v případě použití kvalitních potahů opravdu může povést.

"Kvalitní potah je ušitý z čalounických látek, ne z dovážených - veluru. Je ušitý přesně na míru, což znamená, že kopíruje všechny švy, které jsou v sedačkách, Nedochází tak ke tření obou látek a ke zničení potahu."

Kvalitní autopotah poznáte také podle váhy, díky množství látky, která se používá i na záda a kapsy - na síťovinu u dobrých výrobků zapomeňte - může vážit i třeba 6 kilo. Při vybírání byste také měli dát přednost suchým zipům před tkaničkami a gumičkami, které také bývají známkou méně kvalitního provedení.

"Kvalitní potahy jsou ušity tak, že jak sedadlo tak opěradlo je ušité zvlášť a potah je perfektně vypnutý."

Takzvané univerzální potahy do lepšího auta jsou proto nesmysl, který vůz zbytečně degraduje. A tady je další poznatek z praxe

"Největší potíž vnímám to, že hodně zákazníků si pořídí kvalitní vůz s mnoha bezpečnostními prvky, jako jsou airbagy, a podceňuje to, že potah musí být speciálně přizpůsoben pro auta s bočními airbagy. Když to zákazníkům říkáme, tak nám kolikrát tvrdí, že si díry na airbag udělají doma sami."

Je to pochopitelně na každém z těch, kdo si potahy kupují, ale dát si na sedačku s airbagy nesprávný potah proto, abych ušetřil na celém autě třeba 1500 korun, je divné - o to víc, že tím riskujete vážné zranění ledvin.

"Hlavní věc je atest, a to nejen klasický atest týkající se hořlavosti. Pokud má auto boční airbagy, tak musí být atest na potahy s bočními airbagy. V České Republice mají tento atest pouze 3 firmy - označení 8SD + číslo - ale běžný zákazník to nepozná. Může si to zjistit na Ministerstvu dopravy, ovšem to je složité."

A ještě ceny - ty nejlepší autopotahy koupíte zhruba za 3500 korun na celé auto, slušné jsou za 1500 a ty nejobyčejnější seženete za zhruba 500 korun. Na běžné typy mají firmy potahy na skladě, na méně obvyklé vozy údajně potahy asi po týdnu ušijí.

autor: pek
Spustit audio