Poutáte se i na zadních sedadlech?

3. prosinec 2007 13:15

Přestože je stále častější vidět v autě pouze řidiče, tak jsme se vás na našich internetových stánkách ptali, jestli se poutáte i na zadním sedadle? A zdá se, že máme odpovědné posluchače, protože 69 procent hlasujících používá bezpečnostní pásy, zatímco 26 procent ne a zbývajících 5 procent respondentů se připoutá teprve až na pokyn řidiče. Zákon jasně říká, že cestující je povinen připoutat se bezpečnostním pásem, pokud je jím sedadlo vybaveno a kdo to neudělá, může dostat pokutu až 2000 korun. Nepřipoutaný řidiči navíc dostane dva trestné body.

Nepřipoutaný dospělý člověk na zadním sedadle je doslova časovanou bombou. Potvrzuje to i takzvaný saňový crashtest, kdy v povolené padesátikilometrové rychlosti řidič prudce zabrzdil. Co se stalo s nepřipoutaným pasažérem na zadním sedadle přiblíží Pavel Souček z Amsico Life:

"Osoba během setiny sekundy se mění v předmět, který váží několik tun a demoluje vše kolem sebe. V našem případě se jednalo o čelní náraz, kdy doslova zničil člověka, který seděl před ním - měl vážné poranění krku, hlavy a páteře. Samozřejmě, osoba na zadních sedadlech byla také zraněna."

Naštěstí, jak naznačila i naše anketa, stále víc lidí používá bezpečnostní pás i na zadním sedadle, i když z celoevropského hlediska jsou na tom Češi velmi špatně. Především před rokem 2006, kdy se ve městě na zadních sedadlech poutalo pouze 10 procent lidí.

"Míra poutání se s novým zákonem zlepšila, a to také díky tomu, že se poutání zařadilo mezi přísněji postihované přestupky. Bohužel, po příchodu nové vlády, která dala veřejnosti jednoznačný signál, že to s bodovým systémem není myšleno až tak vážně, se míra poutání opět zhoršila," říká Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.

A Centrum dopravního výzkumu má vše podloženo i statistiky. Protože skupina kolem inženýra Milana Donta to od roku 2004 pravidelně zjišťuje. Jak? Přímo u silnice.

"Sledování není úplně jednoduché, a proto musí být pracovníci vyškoleni. Oni sledují projíždějící vozidla a zapisují používání bezpečnostních pásů. Musí se sledovat všechna místa ve voze a v případě dětí také jejich umístění v dětské sedačce."

Jak to tedy podle těchto výzkumů vypadá na našich zadních sedadlech s používáním bezpečnostních pásů? Prý se to zlepšuje.

"Například v roce 2005 se na zadních sedadlech poutalo kolem 30 procent cestujících a ve městech to bylo ještě o zhruba 10 procent horší. V roce 2006 došlo k poměrně výraznému zlepšení, a to až téměř k 90 procentům, ale ve městě se situace bohužel vrací ke stavu před změnou zákona - poutá se kolem 50 procent cestujících."

Jak jsme říkali na začátku, člověk nepřipoutaný vzadu je hodně nebezpečný pro toho, kdo sedí vpředu a je připoutaný. Proč vlastně máme pořád tendenci na předních sedadlech automaticky zapínat bezpečnostní pás, zatímco na zadních si jich mnohdy ani nevšímáme?

"Bohužel jakási tradice, protože starší vozy nebyla vybavována pásy na zadních sedadlech a lidé proto nemají zafixovánu potřebu poutat se na zadních sedadlech tak silně jako na předních. Vede to bohužel k tomu, že stejný člověk se vpředu připoutá, ale v zadu nikoliv."

Takže je to na řidičích, aby upozornili své spolujezdce, anebo třeba na dětech, které povinně musejí sedět v autosedačce a logicky se domáhají, aby dospělí byli také připoutání. A právě tohle by podle Pavla Skládaného výhledově mělo vést k tomu, že bezpečnostní pásy na zadních sedadlech budeme všichni používat zcela automaticky.

"Mladší lidé, kteří nezažili starší auta, berou pásy jako samozřejmou součást konstrukce vozidla. Už je nenapadne, že by se vzadu nepřipoutali."

autor: evk
Spustit audio