Poutáte se i v autobuse?

21. srpen 2007 13:15

Bezpečnostní pás - jeden z nejjednodušších, ale zároveň velmi účinných bezpečnostních prvků v autech. A když se podíváme do aut na silnicích, tak je vidět, že jsme si na něj - možná i pod hrozbou pokuty - hodně zvykli a jen málokterý řidiči na něj zapomíná. Stejně automaticky si zapínáme bezpečnostní pásy jako spolujezdci a mnozí na to nezapomínají ani na zadních sedadlech. Jenže co když jedeme autobusem? Musíme se také připoutat? Vždyť v některých autobusech pásy vůbec nejsou, tak by přece mohlo být jedno, jestli jsme anebo nejsme připoutáni. Teoreticky ano, jenže v praxi by to mohlo skončit nejen velkou pokutou.

Zákon o silničním provozu říká, že pokud je sedadlo vybaveno bezpečnostním pásem, je přepravovaná osoba povinna jej použít, jinak může zaplatit pokutu od 1500 do 2500 korun, ať už se to tedy týká osobního či nákladního auta anebo právě autobusu. Proč tedy na pásy v autobusech zapomínáme?

"Já nevím, autobus je větší a tím mi připadá i bezpečnější."
"Je to bezpečnější než autem."

Statistiky dopravních nehod sice tyto názory lidí potvrzují, přesto bychom v autobusech bezpečnostní pásy neměli přehlížet, i když starší autobusy je ze zákona mít nemusí. Už tři roky ale platí, že všechny u nás nově registrované dálkové autobusy musí mít bezpečnostní pásy. Nechráněná sedadla, tedy za řidičem a v uličce za zadními dveřmi, musí být vybavena trojbodovým pásem jako v autě a na zbývajících sedadlech musí být dvoubodové bezpečnostní pásy, podobně jako v letadle - jsou vhodné i pro dítě.

"Dvoubodovým pásem mu neublížíte. Pokud ho dobře utáhnete, tak máte stejné podmínky jako u dospělého člověka, protože vás drží za boky. Sice pásy nedrží hrudník a také trochu pustí tělo dopředu, ale ne celé tělo. Jde také o to, že když se autobus převrátí na střechu, tak dítě nevypadne. Při případné havárii se tedy dítě nedostane mezi autobus a pevnou půdu a má tak mnohem větší šanci na přežití," přibližuje dopravní znalec Stanislav Huml, který je však díky své dlouholeté policejní praxi poněkud skeptický. "Já si myslím, že se drtivá většina cestujících nepoutá a pás bere jako nutné zlo nebo nepříjemnost."

Ostatně potvrdila to i naše anketa na autobusovém nádraží Praha-Florenc. Poutáte se, když jedete dálkovým autobusem?

"Ne, protože jsme si jich nevšiml."
"Ne, prostě jsem se nepoutala."
"Když tam je, tak se určitě připoutám, ale zatím jsem je viděla jen jednou."
"Občas se připoutám, protože na ně řidič upozorňuje a doporučuje, abychom se připoutali."

A to je jediné, co může udělat řidič autobusu - upozornit cestující na nutnost používání bezpečnostních pásů. Bohužel, i když je za jejich nepoužití hrozí poměrně vysoká pokuta, tak - jak jsem se přesvědčila během několika silničních kontrol - je to těžko postižitelné. Než autobus na policejní pokyn zastaví, všichni se stihnout připoutat, aniž by to strážci zákona měli možnost vidět - v tom je "výhoda" autobusu před autem. Takže když ne pokuta, tak snad možná zkušenosti od člověka, který viděl hodně více či méně tragických nehod autobusů.

"Bezpečnostní pásy vás při každém nárazu udrží a nenabouráte do sedadla před vámi. Při vážných nehodách se stává, že se lámou opěradla sedadel, jak do nich lidé narážejí. Při převrácení autobusu na střechu nebo na bok vás drží na místě a vy nikde nelítáte po autobusu."

Jsou samozřejmě nehody, u kterých ani pásy nepomohou, a je jedno, jestli sedíte v autě nebo autobuse. Například při nárazu v padesátikilometrové rychlosti, kdy na člověka působí síla jako při pádu ze třetího patra, může pás hrát velkou roli. Jenže jak říká dopravní znalec Stanislav Huml, narozdíl od auta, autobus si nevyberete.

"Máte zaplacenou jízdenku, sednete si do autobusu a neovlivníte, v jakém je technickém stavu. To je na přepravci. Doporučoval bych spíš vybírat přepravce s lepšími autobusy. Pokud je ovšem dodržována pravidelná každoroční prohlídka, tak autobus nebude v dezolátním stavu."

autor: evk
Spustit audio