Povinná technická každý rok? Odborníci jsou proti
Až dva tisíce lidí ročně umírá na evropských silnicích vinou špatného technického stavu auta. Evropská unie chce proto zpřísnit technické kontroly a navrhuje, aby auto starší šesti let muselo na technickou prohlídku každý rok. Zatím se tento návrh diskutuje na půdě Evropské unie. Co si o něm myslí čeští odborníci?
Že je to zbytečné. Lidé z praxe, které jsem oslovila, se shodují, že vzhledem k současné kvalitě aut je každoroční technická kontrola po šestém roce stáří zbytečným přepychem. Jak zdůrazňuje například technik Michal Netolický, který na jedné pražské STK kontroluje desítky aut týdně.
„V dnešní době jsou technologie i zpracování auta naprosto perfektní. Proto už nepodléhají tolik opotřebení – pokud se k nim člověk chová tak, jak má,“ říká.
Přístup k autu je rozhodující také podle automechanika Jana Petrů z AutoPneuVulkán. „Záleží, jak se majitel o své vozidlo stará. Najdou se i jedinci, kteří by své auto mohli vyměnit už po čtyřech letech. U osobních vozidel je podle mě technická po dvou letech naprosto dostačující. A to i u vozů starších šesti let,“ zdůrazňuje.
Problém bývá hlavně u patnáctiletých a starších aut
Jediná věc, kterou motorista není schopen mít pod kontrolou ani při pravidelných servisních prohlídkách, jsou emise. Ty musejí předcházet každé technické kontrole. Jak potvrzuje Václav Kružka, který se živí měřením emisí, pak šestiletá auta jsou v tomto směru absolutně bez problémů.
„U novějších aut většinou nebývá problém. Naopak ta, kterým už je patnáct dvacet let, se do norem často nevejdou,“ říká. To se týká především dieselových motorů.
Všichni tři odborníci jsou však přesvědčeni, že častější technické kontroly by mohly být u aut 12- a víceletých. Tam by to mělo smysl. „Přimlouval bych se stoprocentně za jednoroční kontrolu. A to hodně důkladnou,“ je přesvědčen Jan Petrů.
Důležitá je odpovědnost samotného řidiče
Ví, proč to říká. Auta kolem průměrného stáří vozového parku, tedy 13 let, většinou nejsou pravidelně sepisovaná. Navíc je jasné, že v tomto věku je poruchovost častější. Jak se však na častější technické kontroly dívají sami motoristé? Mělo by podle vás smysl jezdit se šesti- a víceletým autem na technickou kontrolu každý rok?
„Podle mě je to nesmysl. Auto se za dva roky nezničí,“ soudí jeden z dotázaných řidičů. „Jen budou z lidí tahat prachy a nutit je více uplácet. Náš vozový park zůstane takový, jaký je. Lidé na nová auta zkrátka nemají,“ soudí další z řidičů.
Podle tohoto řidiče je ideální americký model, kde se povinně řeší pouze emise a technický stav auta je na každém majiteli. Otázkou je, jestli jsou na to čeští motoristé dostatečně odpovědní. Podle toho, co vidíme na silnicích, všichni rozhodně ne.