Povinné ručení řešte každý rok a ušetříte

24. květen 2012 13:00

Víte, co mají společného pohonné hmoty a povinné ručení? Především to, že většina řidičů se na těchto povinných prvcích jízdy snaží ušetřit. Ovšem je pravdou, že častěji přemýšlíme, u které pumpy natankujeme, než abychom řešili výši pojistky. Možná proto, že jak vyplynulo z naší internetové ankety, 80 procent z vás tuší, že změnit pojišťovnu ze dne na den jen kvůli lepší nabídce prostě nejde.

Zákon o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, tedy takzvané povinné ručení, totiž přesně specifikuje, za jakých okolností je možné okamžitě vypovědět pojistnou smlouvu. „Nejčastějším případem je totální škoda, kdy vůz už není pojízdný, prodej vozidla, případně převod vozidla na někoho jiného nebo odevzdání registrační značky do depozitu,“ potvrzuje Pavel Ronovský z internetového serveru Top pojištění.

Pro klasickou výpověď smlouvy je rozhodující datum uzavření, takzvaný výroční den, a motoristé většinou tuší, že ve smlouvách něco takového je.

„No ze dne na den to určitě nepůjde, protože v pojistné smlouvě jsou určité podmínky, které se musí dodržet. Ve smlouvě je uvedena výpovědní lhůta, ve které musíte stávající pojistku vypovědět před započetím nového pojišťovacího období.“
„Smlouva o povinném ručení se vždy sjednává na rok a výpovědní lhůta je podle mě šest týdnů. Myslím si, že každoročním přechodem k jiné pojišťovně se člověk dostane na slušnou částku,“ odpověděli řidiči dotázaní v naší anketě.

Výhodné nabídky většinou trvají jeden rok

Lhůta pro výpověď stávajícího povinného ručení je skutečně šest týdnů před výročním dnem. Proto Ronovský doporučuje tak dva tři měsíce před tímto datem poohlédnout se po nabídkách jednotlivých pojišťovacích ústavů. „To znamená hledat, za jaké peníze mohu smlouvu uzavřít s převodem veškerého bonusu, který jsem u dosavadní pojišťovny nasbíral, a přejít k jiné,“ říká.

Některé zvlášť výhodné nabídky totiž mohou trvat skutečně jen jeden rok, jak se přesvědčila i tato mladá řidička. „Nejmenovaná pojišťovna se snažila nalákat nové zákazníky na nízkou cenu, ale následující rok poslala fakturu s částkou výrazně přesahující dohodu,“ popisuje.

Paní si totiž velmi dobře uvědomovala, že cena auta s věkem klesá, tudíž by logicky mělo klesat i povinné ručení. Nižší nabídka by měla přijít i od vaší stávající pojišťovny a většinou přichází se zelenou kartou.

„Pokud tuto smlouvu nevypovíte, tak právě zelenou kartou se pojišťujete na další období. Lhůta šesti týdnů je tam proto, abyste mohli vypovědět smlouvu o povinném ručení a přejít k jinému pojistiteli. Jestli to tak učiníte, máte povinnost zelenou kartu vrátit,“ uzavírá Milan Kaněra z ČSOB Pojišťovny.

Pokud však nemáte chuť měnit pojišťovnu, protože jste s jejími službami jinak spokojeni, a přesto se vám zdá předepsané pojistné vysoké, existuje jednoduché řešení, zvlášť když máte povinné ručení spojené s havarijní pojistkou – tím je aktualizace smlouvy. I nová, byť nižší, nabídka vychází z původní ceny pojištěného auta, takže když ve smlouvě zaktualizujete stáří vozu a tím i jeho hodnotu na trhu, můžete ušetřit. Teoreticky by to mohly pojišťovny dělat automaticky samy, ale pokud se sami nepřihlásíte, nic je k tomu nenutí.

autor: evk
Spustit audio