Povinné zimní pneu dělí řidiče na dva tábory

3. listopad 2011 13:01

Měly by zimní pneumatiky v zimním období být povinné bez ohledu na počasí? Otázka, na kterou není snadné najít odpověď. Nepomohla ani řidičská anketa na našem motoristickém webu, která dopadla prakticky nerozhodně.

51 procent lidí si myslí, že na zimních kolech by se povinně mělo jezdit, jen když jsou na silnici zimní podmínky, zatímco 49 procent respondentů je přesvědčeno, že počasí by nemělo být hlavním důvodem pro povinné použití zimních kol.

Současné poměrně teplé počasí nahrává zastáncům povinného použití zimních kol jen za opravdu zimních podmínek, protože jezdit teď na zimních pneumatikách nemá žádný smysl – naopak musíte při brzdění myslet na to, že jsou stavěny na teploty výrazně nižší.

Na druhou stranu není neobvyklé, že v našich zeměpisných podmínkách přichází zima už začátkem listopadu, přestože v prosinci ještě není sníh. Proto je v zákoně stanoveno zimní období v termínu od 1. listopadu do 31. března a kvůli proměnlivosti počasí je tam meteorologická podmínka pro povinné použití zimních pneumatik.

„Pravdou je, že toto ustanovení, jak bylo navrženo ministerstvem dopravy, existuje i v některých státech, nicméně osobně bych se přikláněl k pevnému kalendářnímu období. Uvidíme, co ukáže letošní zima,“ říká šéf našich dopravních policistů Leoš Tržil.

První zkušenost už máme

Leoš Tržil v úterním vysílání Radiožurnálu připustil, že by zimní pneumatiky mohly být povinné bez ohledu na počasí až od pozdějšího data, třeba od půlky listopadu nebo dokonce až od začátku prosince. Právě to vadí mnohým řidičům, kteří už objevili výhody zimních pneumatik.

„Se zimními pneumatikami souhlasím, ale je divné, že jsou povinné už na podzim.“
„Mělo by to být stejné jako v některých jiných státech, kdy zimní pneumatiky nejsou povinné, ale pokud řidič způsobí dopravní nehodu na letních gumách, nese za ni odpovědnost.“
„Když někdo jezdí jen na nedělní nákupy po městě, kde jsou většinou silnice ošetřené, nevidím důvod, proč by musel povinně přezout,“ odpověděli řidiči dotázaní v naší anketě.

I to byl jeden z argumentů ministerstva dopravy – proč podmiňovat povinné zimní pneumatiky počasím? Řidiči ať se sami rozhodnou, zda investují do zimních gum, nebo budou jezdit na letních i v zimě, ale jen v případě příznivých klimatických podmínek.

Raději to na nás nenechávejte

Osobní odpovědnost však není typická česká vlastnost. „Bohužel současný trend je spíš hledat kličky a výjimky, aby člověk nemohl být postižitelný, než aby se naopak zamyslel nad tím, proč by pro něj měly být zimní pneumatiky bezpečnější. Technické prostředky se na základě odborných výzkumů jednoduše vyvíjejí a lidé by se jim měli přizpůsobit,“ uvádí preventista pražské městské policie Jiří Polomis.

Funkce a vlastnosti zimních pneumatik se však hodí nejen do ryze zimních podmínek. „Zimní pneumatika je vlivem složení směsi měkčí než letní pneumatika, díky tomu je pružnější a lépe přilne k vozovce. Oproti tomu letní pneumatika je v období, kdy se teploty pohybují pod 7 °C, ne-li pod nulou, tvrdá a nepružná, takže na vozovce špatně drží. Kvůli tomu se potom pochopitelně prodlužuje brzdná dráha,“ uzavírá instruktor bezpečné jízdy na Polygonu Most Jiří Patera.

autor: evk
Spustit audio