"Povinné" zimní pneumatiky
Zimní pneumatiky by u nás měly být povinné na všech silnicích - alespoň tak hlasovali návštěvníci našich webových stránek. O celoplošném zavedení povinné zimní výbavy je přesvědčeno 68 procent lidí, podle 22 procent hlasujících by to stačilo pouze na vybraných úsecích a zbývajících 10 procent hlasujících si myslí, že v našich podmínkách není nutné povinně přezouvat na zimní pneumatiky. To by ale určitě byl krok zpátky, vždyť v zimě také nenosíme sandály, i když zrovna nesněží.
Jízda se zimními pneumatikami je bezpečnější už při teplotách pod 7 stupňů Celsia, jak potvrzuje Jan Petrů z Pneu Vulkan: "Na chladné vozovce máte zaručenu kratší brzdnou dráhu, na sněhu při záběru pak funguje pneumatika až o 70 procent lépe než letní. Celé je to hlavně o směsi pneumatiky. V našich klimatických podmínkách je na silnicích často sněhová břečka, se kterou si zimní pneumatika poradí mnohem lépe než letní obutí."
Výhody zimních pneumatik jsou zřejmé, ostatně vědí to i sami řidiči.
"Vzorek je hlubší, takže pneumatika na sněhu i lépe drží."
"Je tam měkčí směs, díky které je pneumatika i ve velmi nízkých teplotách přilnavá."
I proto v posledních letech stále víc řidičů na zimu své auto přezouvá - jednoduše se přesvědčili o tom, že je to výhodné. A právě téhle řidičské uvědomělosti využilo ministerstvo dopravy a vymyslelo variantu oblečená-neoblečená, tedy přesněji nepovinně povinná zimní pneumatika.
"Rozhodli jsme se jít kompromisní variantou, kdy budou jednotlivé úseky označeny dopravní značkou Zimní výbava a zimní pneumatiky budou povinné. Rozhodovací pravomoc dáme do jednotlivých regionů, protože ty nejlépe vědí, jak to na jejich silnicích vypadá a které jsou špatně sjízdné," vysvětluje Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.
Kulatá příkazová značka se sněhovou vločkou a autem přikazuje řidiči mít osobní auto vybavené pneumatikami, které jsou označené jako M+S, tedy zimní, a hloubka jejich vzorku je minimálně 4 milimetry. Nákladní auta musejí mít na všech hnacích kolech takzvanou záběrovou pneumatiku s dezénem ještě o dva centimetry hlubším. O tom, kam se značka umístí, rozhodují správci komunikací.
"Na dálnicích a rychlostních silnicích je to ministerstvo dopravy, na silnicích I. třídy krajský úřad a na silnicích II., III. třídy a místních komunikacích je to obecní úřad obce s rozšířenou působností vždy po vyjádření policie."
Značka platí pro zimní sezónu, tedy od prvního listopadu do konce dubna, ale zatím ještě není jasné, jak s ní jednotlivé kraje naloží. Zatím jen zástupci kraje Vysočina nahlas řekli, že značku určitě využijí. Ty, kteří se teď lekli, že při cestě z Prahy do Brna budou muset uprostřed dálnice přezout na zimní, Karel Hanzelka uklidňuje.
"My jako ministerstvo dopravy primárně nemáme zájem dávat tuto značku na dálnice a rychlostní silnice, jde nám spíš o regiony. Budeme se snažit vytvořit mapu nebo seznam úseků, aby motoristé věděli, kde je tato značka případně čeká."
Za sjezdy z dálnice ale značka už být může. Kdo ji nebude respektovat, může dostat pokutu až do dvou tisíc korun a hlavně jeden trestný bod. U značky "zimní výbava" může být dodatková cedulka s vyznačením například časového období, tonáže vozidel a teoreticky i povětrnostních podmínek, což by bylo nejlogičtější. Nechme se tedy překvapit, jak se novinka letos osvědčí a kdo z ní nejvíce vytěží - údržba silnic, pojišťovny, policisté anebo především my řidiči?