Pozor, policie hlídá zimní pneu
Od 1. listopadu musíme jezdit na zimních pneumatikách. Jenže, zákon je tak trochu jako pohádka o chytré horákyni. Stejně jako ona musela přijít oblečená-neoblečená, naše auta musí být v tyto dny do zimních pneumatik obutá-neobutá. Záleží totiž na počasí.
Soudcem je v takovou chvíli policie. Právě na mužích zákona totiž záleží, zda nám dají pokutu, nebo ne. „Pokutu dostanete za předpokladu, že na vozovce je buď souvislá vrstva sněhu nebo ledu, nebo je vysoká pravděpodobnost, že v průběhu jízdy se sníh nebo led na vozovce vyskytne,“ konstatuje právník Jan Kněžínek.
Policisté byli samozřejmě před začátkem zimní sezóny informováni, jak zimní pneumatiky poznají. „Policistům byla v rámci školení rozeslána informace, jak mají postupovat, tedy za jakých podmínek mají kontrolovat zimní pneumatiky a také jak jsou značeny pneumatiky, které splňují podmínky dané zákonem,“ říká šéf dopravní policie Leoš Tržil.
Jedna věc je rozpoznat označení zimních pneumatik, druhá počasí. Na některých místech proto už pokuty padaly, na rozdíl od sněhu. „Pokuty souvisely s lokálním počasím v jednotlivých regionech, kdy například pršelo, teploty se pohybovaly kolem nuly a hrozilo riziko tvorby náledí,“ dodává Tržil. Policisté nekontrolují jen označení pneumatik, ale také hloubku dezénu, která musí být minimálně čtyři milimetry.
Jízda na letních se nevyplatí
Jednou věcí je samotná jízda na letních pneumatikách, druhou pak případná nehoda. „V období od 1. listopadu do 30. března je v ohledání nehody zaznamenán vždy druh pneumatik. V případě protiprávního jednání je to zaznamenáno i v oblasti porušení právní povinnosti, tedy vyznačení protiprávního jednání. V protokolu je tedy stav pneu uveden, nicméně u každého účastníka je dále uvedeno protiprávní jednání, pokud k němu došlo, a tam je uveden konkrétní přestupek,“ popisuje šéf dopravní policie.
Jízda na letních se tedy nevyplatí. I když samotné pneumatiky za nehodu nemohou. „Příčina dopravní nehody je zpravidla nedobrzdění nebo smyk, následkem kterého dojde k nehodě. Souvisí to samozřejmě se správným obutím,“ uzavírá Leoš Tržil. To vám může přitížit jak při projednávání závažné nehody se zraněním u soudu, tak i drobné nehody u naší pojišťovny. Za nehodu totiž vždy může řidič.
Za nehodu na letních může pojišťovna podle podmínek krátit plnění pojistky nebo požadovat část škod zaplacených z povinného ručení. Pojišťovny toho určitě hodlají využívat.