Praha-Ostrava za 2:51

17. červenec 2007 13:10

Dovolená a prázdniny - to je vlastně jedno velké stěhování. Lidé chtějí poznávat nové kraje, a tak vyrážejí na silnice. Některé jsou jen uzounké, jiné širší, další mají dva nebo i tři jízdní pruhy v jednom směru. A takových je stále více i u nás a díky tomu se do cíle můžeme dostat rychleji. Třeba až o dvě hodiny a šest minut. Právě o tolik se totiž podle Ředitelství silnic a dálnic za posledních 17 let zkrátila celková doba jízdy po našich hlavních tazích.

Že se dálniční síť od roku 1990 velmi rozšířila asi nikdo nepopírá, ale časy zveřejněné na stránkách ŘSD mnohé řidiče opravdu pobavily, zvláště, když si přečetli, že z Prahy do Ostravy se při dodržování pravidel dá jet za 2 hodiny a 51 minut.

"Je to cesta, kterou velmi často absolvuji a je to absolutně nereálné. Možná by to absolvoval George Bush, pro kterého uzavřou všechny cesty a on se pak může volně prohánět bez omezení rychlosti - to možná reálné je. V běžném provozu každý ví, že to je nemožné. Já počítám vždy 4 hodiny. Pokud to v tomto čase zvládnu, jsem rád. Často to totiž bývá i déle."

A tak jsme řekli, že to zkusíme taky, konkrétně kolegyně Eva Kézrová, která za volant posadila svého manžela Martina, protože sama měla v ruce reportážní mikrofon.

Čas tedy o 34 minuty delší než ve své zprávě udává Ředitelství silnic a dálnic. Jak tedy odborníci na čas pod třemi hodinami přišli? Může se to zdát neuvěřitelné, ale je to zcela prosté. Odborníci z Ředitelství silnic a dálnic při svých výpočtech udělali chybu - pominuli nedálničních téměř 30 kilometrů z Příbora do Ostravy.

"Na této trase došlo bohužel k opominutí tohoto úseku, což se budeme snažit na webových stránkách co nejdříve opravit. Samozřejmě, v současné době probíhá přepočet na reálné časy, ve kterých se můžeme po komunikacích pohybovat. Tento čas je vypočten za předpokladu využití maximálních dovolených rychlostí, které jsou v současné době povoleny na příslušných komunikacích, po kterých se bude řidič pohybovat," konstatuje ředitel pro výstavbu Tomáš Kaas.

Další udávané časy jsou už reálné. Tedy z Prahy do Hradce Králové se dá jet za 49 minut, do Rozvadova za hodinu deset, do Cínovce za 58 minut, jen do Českých Budějovic to stále trvá hodinu a 40 minut. Ať už si o těchto časech myslíme cokoli, pak je zřejmé, že od roku 1990 se naše dálniční síť výrazně rozšířila a například na trase Praha-Ostrava řidiči 350 z 380 kilometrů absolvují po silnicích dálničního typu, přičemž ty se v ideálním případě skutečně dají zvládnout pod tři hodiny. Jenže v ideálním případě.

"2:51 nepovažuji za reálný čas s ohledem na hustotu provozu, na práce na dálnici a podobně. Doba přepravy po dálnici mezi Prahou a Ostravou se zkrátila, ale bohužel hustota provozu mezi Prahou a Brnem je natolik silná, že tady určitě naberete zpoždění," oponuje policejní komisař Rostislav Plachý.

Extrémní nárůst dopravy potvrzuje také Tomáš Kaas s tím, že Ředitelství sinic a dálnic každých pět let provádí sčítání dopravy a z toho je zřejmé, že od roku 1992 se zvýšil počet aut na silnicích o 90 % a na dálnicích dokonce o 150 %.

"Nárůst je obrovský a dá se říct, že v posledních 5 letech (2000 - 2005) provoz podstatně narostl zejména na dálnicích a rychlostních komunikacích, ale také na ostatních silnicích. Silný nárůst jsme zaznamenali také u vnitrostátní dopravy."

A to se samozřejmě odráží i na větším poškozování především starších silnic, vždyť jen po dálnicích denně projede na 32 000 aut. A schválně, dokázali byste odhadnout, kolik kilometrů u nás během jediného dne ujedou všechna auta dohromady, když máme zhruba 52 000 kilometrů silnic? Snad jste svými tipy aspoň blízko - je to totiž neuvěřitelných 137 703 000 kilometrů za jeden den. Takže je zřejmé, že při každé cestě autem je třeba se obrnit trpělivostí anebo hledat jiné možnosti, podobně jako tento mladý muž.

"Jel jsem sem asi 130 kilometrů, ale celou cestu jsem pro sebe nadával. Sice je více dálnic, ale to samé platí i o osobních autech i kamiónech. Cesta z Hradce Králové do Brna je katastrofa - pořád nějaká objížďka a potom chytnete kamion, který nejde předjet." Trasu Praha - Ostrava jsem nezkoušel, ale slyšel jsem, že vlakem se to dá stihnout rychleji."

autor: evk
Spustit audio