Pravidla provozu dodržujme všude stejně
Víc než polovina řidičů hlasujících v naší anketě odpověděla, že při dodržování pravidel silničního provozu nedělají rozdíly, ať už jsou v cizině nebo na našich cestách. Vyplynulo to z naší internetové ankety, kde se 56 procent hlasujících přiklonilo k variantě, že doma i v zahraničí dodržují pravidla stejně.
Je to pozitivní zjištění, protože, když jsme podobnou anketu dělali před pár lety, většina hlasujících se přiznala, že v cizině si na dodržování pravidel dává větší pozor. Nyní to je už jen 31 procent účastníků ankety. Snad to naznačuje změnu v myšlení našich řidičů – přece jen aut je na silnicích stále víc a ženy i muži za volantem musejí být obezřetnější, aby bezpečně dorazili domů. Rychlou a riskantní jízdou si příliš nepomohou.
„Myslím si, že celá řada řidičů už přišla na to, že styl jízdy brzda-plyn jim moc nepomůže a že když pojedou plynule, vyjde je to časově téměř na stejnou dobu,“ je přesvědčen ředitel naší dopravní policie Leoš Tržil
Karel Pánek z nadace BESIP doplňuje ještě jeden argument, proč se podle něj řidiči trochu zklidnili. „Nechci se ohánět ekonomickou krizí, ale plynulejší provoz vede k úspoře paliva a tím pádem i levnější cestě. Hustota provozu navíc neustále narůstá a řidiči pochopili, že rychlá jízda už není prostředkem, jak se někam dostat rychleji,“ uvažuje.
Slušných a ohleduplných řidičů na silnicích přibývá
To, že neděláme rozdíly v dodržování pravidel v cizině a u nás, může být i proto, že už je prostě pro nás cesta do zahraničí naprostou samozřejmostí. Vždyť kolikrát si uvědomíme až po několika desítkách kilometrů, že jsme překročili hranice. Tak proč najednou měnit styl jízdy?
Podle ředitele dopravní policie je i na našich cestách vidět stále víc slušnějších řidičů a zároveň stále častěji jsou adresně pranýřováni ti, co pravidlům neholdují. To je podle něj důvod, proč předpisy začínáme brát vážně. „Za poslední čtyři roky se na problematiku bezpečnosti provozu nahlíží podstatně jinak. Začala se řešit mediálně – prostřednictvím nadace BESIP a dalších neziskových organizací. Celkově se bezpečnost v silničním provozu mnohem víc vnímá a řeší,“ říká Tržil.
Jeho slova potvrzují i statistiky dopravních nehod. „Když se v médiích objeví například nějaká tragická nehoda, nebo když se v nich probírá nějaký nebezpečný jev či změna legislativy, projeví se to i na statistice dopravní nehodovosti,“ komentuje Tržil.
Zřejmě si díky tomu stále častěji uvědomujeme, že auto je zbraň a je úplně jedno, jestli s ním jedeme po českých, nebo zahraničních silnicích. „Hodnotový systém společnosti se opravdu zaměřil na dopravní nehody a jejich následky. Lidem došlo, že se to týká každého z nás a ne jen agresivních řidičů,“ uzavírá Karel Pánek.