Prázdninové nehody? Zbytečnost
Každý pátý člověk, který se loni zabil při dopravní nehodě, zemřel právě o prázdninách. Statistiky jsou neúprosné - dva prázdninové měsíce a především červenec jsou na našich silnicích hodně kritické. Vždyť za posledních pět let si vyžádaly 1311 obětí a raději se nebudeme pídit po tom, kolik z nich bylo dětí. Nejsou to veselá čísla. Přitom mnoho těchto nehod je úplně zbytečných. Častokrát totiž jejich viníky nejsou agresivní řidiči, jen prostě někteří lidé za volantem přecenili své síly a zapomněli na základní bezpečnostní pravidla.
"Je potřeba, aby řidiči měli vozidla v řádném technickém stavu a nepřetěžovali je, aby sedali za volant odpočatí a dodržovali pravidelné bezpečnostní přestávky, protože unavený řidič je hrozící nebezpečí pro vznik dopravní nehody. Dále aby používali bezpečnostní pásy a měli řádně upevněný náklad jako například cyklistická kola na střeše," shrnuje alespoň to nejzákladnější ředitel dopravní policie Leoš Tržil.
"Dobré je si cestu naplánovat a připravit. Je třeba respektovat odpočinek, práva jiných účastníků silničního provozu. Je nutné si uvědomit, že přes prázdniny se na cestách potkávají dvě skupiny řidičů - jedni cestují do práce často ve stresu, druhou skupinu tvoří, řekněme, uvolnění řidiči, kteří jedou na prázdniny. Ty to dvě skupiny se ne vždy mohou pochopit a z toho může vzniknout situace, kdy se k sobě řidiči začnou chovat agresivně a nerespektují se," říká ministr dopravy Gustav Slamečka doplňuje.
Více než 30 000 prázdninových nehod si loni vyžádalo 231 životů, z toho šest bylo chodců a osm cyklistů. Statisticky byl nejčastější příčinou nesprávný způsob jízdy, pod který ale spadá mnoho různých věcí.
"Co nelze zahrnout do kategorie nepřiměřená rychlost, nedání přednosti a tak dále, Nicméně sem může patřit i to, že řidič jede špatně, při únavě to může být nedodržení bezpečné vzdálenosti nebo nevěnování se plně řízení motorového vozidla. Je potřeba upozornit, že největší následky na životě a zdraví jsou v důsledku nepřiměřené rychlosti, byť ze statistik vyplývá, že nehod je zaviněných méně, ale následky jsou větší."
Loni vysoká rychlost zabila o prázdninách 94 lidí. Na silnicích je důležité být viděn, takže při nehodě nebo nouzovém zastavení vozidla je určitě bezpečné použít reflexní vestu a stejně tak, pokud se na dálnici blížíme ke koloně, co nejdříve zapnout varovná světla. Ostatně přikazuje to i zákon.
"Myslím si, že to je potřeba používat a možná i daleko dříve, než když člověk u té kolony je, protože upozorňujeme řidiče za sebou a ne každý je schopen zareagovat na posledních dvaceti metrech. To je jeden z prvků, který by se měl používat na dálnicích daleko častěji - raději více, než méně."
Dopravní policisté chystají na prázdniny mnoho dopravně-bezpečnostních akcí. Téměř každý druhý den by měl létat vrtulník, který dokáže z výšky půl kilometru zaznamenat třeba předjíždění na plné čáře, řidič je pak hned pokutován anebo předvolán na správní úřad. Podle Leoše Tržila půjde o akce regionální, takže by policisté měli být na silnicích průběžně a především o víkendech. Na co se budou zaměřovat?
"To je otázka alkoholu, rychlé jízdy, používání ochranných prvků u dětí - helmy, bezpečnostní pásy a autosedačky."
Doufejme, že to všechno spolu s naším pudem sebezáchovy přispěje k tomu, aby o letošních prázdninách zahynulo na našich silnicích co nejméně lidí.