Prázdninové pátky bez kamiónů
Už jsme si zvykli, že každý prázdninový pátek je na našich dálnicích a silnicích prvních tříd trochu volněji, a cesta na dovolenou je tak jednodušší. Nákladní auta nad 7,5 tuny totiž mají mezi 17. a 21. hodinou zákaz jízdy. Letos se tak poprvé stane právě dnes odpoledne.
V předchozích letech si řidiči kamiónů stěžovali, že je velký problém najít volné místo k odstavení vozidla. Bohužel v tomto směru se nic nezměnilo, naopak loni na podzim se otevřel nový kus dálnice D1, ovšem bez potřebných odpočívek.
„Ve směru od Olomouce do Ostravy je to asi 70 kilometrů, protože poslední možnost zastavit je za sjezdem na Velký Újezd. Horší je to v opačném směru, protože jediná odpočívka je za nájezdem v Bohumíně, což je téměř u polské hranice. Další možná odpočívka je až v Olomouci, zhruba po 90 kilometrech, a to je pro řidiče kamiónu minimálně hodina,“ přibližuje situaci Jiří Pátra, šéf ostravské dálniční policie. Ta i několikrát denně řeší problémy s řidiči kamiónů, kteří zastaví v odstavném pruhu dálnice, aby splnili zákonnou povinnost a udělali 45minutovou přestávku třeba i těsně před klimkovickým tunelem.
„Stojící vozidla tam vytváří potencionálně velké nebezpečí. Ve chvíli, kdy takové řidiče na tunelovém dohledu zjistíme, naše hlídka ihned vyráží na místo a řidiče poučí, aby vyjel na prvním možném sjezdu a udělal si přestávku jinde.“
Případná pokuta může být až pět tisíc korun a k tomu dva body do karty řidiče. „V tomto případě se přestupky řeší individuálně. Není na to žádná šablona.“ Na druhou stranu, řidiči velmi dobře vědí, že v 17 hodin musí vozidlo odstavit, pokud se však na jeho náklad nevztahuje výjimka. Většina slušných řidičů se to snaží dodržet, i když je to někdy hodně těžké.
„Dá se to načasovat. Musíte jet tak, abyste dojeli na nějakou čerpací stanici nebo odpočívadlo. “
„Máme vypočítané trasy. Například kdo častěji jezdí trasu Praha-Brno, ví, že to trvá zhruba 2,5 hodiny. Potom není problém. Pokud se nám však nepodaří zaparkovat na odpočívadle nebo u pumpy, jedeme na další a další, dokud nenajdeme místo. Brněnská D1 má neustále přeplněná parkoviště, protože nejsou dostatečně velká, “ vyjádřili se řidiči dotazovaní v naší anketě.
Přesto loňské údaje z mýtných bran potvrzují, že oproti jiným pátkům se počet nákladních aut o prázdninách po 17. hodině sníží ze sedmi tisíc na zhruba čtyři tisíce, v 19 hodin je na cestách dva tisíce kamiónů - bohužel většinou na dálnici D1. Letos by to však mohlo být ještě méně, protože od února platí v pátek odpoledne zvýšené sazby mýta.
Podle ministra dopravy v demisi Gustava Slamečky zatím není výhledově šance, že by se zvýšil počet parkovacích míst pro nákladní auta. „Při budování dálnic nemáme a ani v budoucnosti peníze mít nebudeme, abychom stavěli velkokapacitní parkoviště. Zkoušíme domluvit spolupráci se soukromým sektorem, který by výstavbu financoval s tím, že by se mu umožnilo provozovat na odpočívadle určitá zařízení. “
Dodejme, že kromě prázdninových pátků a sobot, kdy platí zákaz jízd kamiónů mezi 7. a 13. hodinou, je celoročně zákaz ještě i v neděli mezi 13. a 22. hodinou, i když existují výjimky například při převozu rychle se kazících potravin.