Pražský okruh i po roce ve zkušebním provozu
Za pouhý rok fungování vynesla jihozápadní část Pražského okruhu 290 miliónů korun na mýtném. Není se čemu divit, vždyť na něj musejí prakticky všechny kamióny, které křižují republiku – jen ty, co jedou na Hradec či Mladou Boleslav mohou částečně vjet do metropole. Spojnice mezi brněnskou a plzeňskou dálnicí se stala naší nejvytíženější trasou, protože tudy denně jezdí na 120 tisíc aut. Přesto tato část Pražského okruhu stále není v plnohodnotném provozu.
„Pražský okruh je stále ve zkušebním provozu, neboť je tam řada nedodělávek, které řeší rada zkušebního provozu. Ta se schází každých 14 dní a řeší zjištěné problémy,“ konstatuje Petr Říha, vedoucí Centrálního řízení dopravy Pražského okruhu.
Pražský okruh je svými dvěma tunely a dvěma mosty technicky nejnáročnější dopravní stavbou u nás, a možná i proto se objevují stále nové a nové problémy, nejčastěji s nadměrnými kamióny – ty mohou mít výšku maximálně 4,2 metru, a protože tunely mají 4,5 metru, dochází k automatickému přeměřování před vjezdem do tunelu. „V případě, že jsou auta vyšší než 4,5 metru, jsou zastavována. Pokud nedbají dopravního značení a pokračují dále do tunelu, je zastaven provoz pro všechna vozidla.“
Obnoven je až ve chvíli, kdy policisté, kteří hlídkují na okruhu, problém vyřeší. To několik minut trvá. „Naše hlídka je na místě zhruba do deseti minut a vozidlo přeměří. V případě překročení nejvyšší povolené výšky vozidlo odstaví a zakáže mu další jízdu. Ve chvíli, kdy je kamión odstaven mimo jízdní pruhy, může se spustit běžný provoz. Do třiceti minut je většinou problém vyřešen. Některá vozidla mají povolení k jízdě po Pražském okruhu do výšky 4,5 metru, ale detekční přístroje mohou naměřit o centimetr nebo o dva víc a potom je nutné fyzické přeměření vozidla,“ vysvětluje major Miroslav Boušek. Proto se reálně uvažuje o tom, že by detektory výšky kamiónů byly už o pár kilometrů dřív než těsně před tunelem.
Další problémy se týkají liniového řízení dopravy, které je zatím jedinečným systémem u nás. Bohužel občas nefunguje tak, jak by mělo. Na Pražském okruhu je 35 informačních portálů, přičemž kvůli rekonstrukci mostu u D1 nejsou tři z nich vůbec funkční. „Když lidé přijedou po dálnici D1 ve směru od Brna, první tři portály fungují. Následně však míří do problematické oblasti, kde jsou časté kolony, ale tam bohužel řidiči nejsou prostřednictvím světelných tabulí informováni o mimořádných událostech v provozu,“ dodává Petr Říha.
Ještě stále je tedy co dolaďovat, přičemž ještě i letošní zima bude na jihozápadní části Pražského okruhu zkušební. „Zkušební provoz bychom měli ukončit v červnu 2012, pokud se neobjeví další komplikace, a poté bude uveden do trvalého provozu. Souvisí to i s průběhem kompletního měření hlukové zátěže, abychom si ověřili, že byly dodrženy všechny hlukové limity,“ konstatuje René Poruba pověřený řízením Ředitelství silnic a dálnic.
Loňská zima však ukázala mnoho problémů, nákladní auta občas vinou namrzlého povrchu nebyla schopna cestu zvládnout. Bude to letos lepší? „Zabudované systémy byly uvedeny do provozu, ale nebyly vyzkoušeny v reálném provozu. Teprve ten ukázal, kde jsou problémy a závady. Během zimního období se problémy řešily – některé se podařilo vyřešit, jiné bohužel ne, protože tomu nenasvědčovaly klimatické podmínky. Teď opět přijde zimní období, a mělo by se tedy pokračovat v dolaďování systému,“ uzavírá Petr Říha.