Pražský okruh ovlivnil dopravu v metropoli
Přesně před dvěma měsíci a šesti dny se v našem hlavním městě změnila dopravní situace. Bylo zprovozněno 23 kilometrů Pražského okruhu, které propojily brněnskou a plzeňskou dálnici. Hlavnímu městu se tak výrazně ulevilo. Řidiči osobních aut se znovu učí využívat Jižní spojku, protože do září vnitřní městský okruh okupovaly především kamióny. Ty se teď přesunuly na vnější okruh – denně po nových úsecích jezdí kolem 43 tisíc aut.
Kapacita okruhu zdaleka není naplněna, protože teoretická kapacita dvoupruhové vozovky je dalších zhruba dvacet tisíc aut. Celých čtyřicet kilometrů mezi D1 a D5 však není vytíženo rovnoměrně. Nejvíce aut projede – pro někoho možná překvapivě – starým úsekem Pražského okruhu, denně až 82 tisíc.
„Nejvytíženější je právě část mezi plzeňskou dálnicí D5 a sjezdem na Barrandov, kde je intenzita dopravy zhruba dvojnásobná než na zbylé části okruhu. Vzhledem k tomu, že nákladní auta nemohou sjíždět na Barrandov, jejich počty jsou po celé délce okruhu prakticky konstantní. Nárůst intenzity po sjezd na Barrandov způsobují pouze osobní vozy, které směřují k Jižní spojce,“ potvrzuje Josef Hanalík ze společnosti Eltodo.
Často tedy dochází k regulaci rychlosti, protože tady jezdí téměř o třicet tisíc aut víc než před zprovozněním nových kilometrů. Úsek mezi dálnicí D5 a Barrandovem si zjevně navykli používat lidé přijíždějící do hlavního města za prací.
„V podstatě pravidelně zde dochází k dopravním špičkám mezi osmou a desátou hodinou ráno, odpoledne potom od tří do šesti hodin. V tuto dobu zde projíždí víc než tři tisíce vozidel za hodinu a systém omezuje rychlost kvůli plynulosti dopravy. Pokud řidiči předepsanou rychlost dodržovat nebudou, začnou se tvořit kolony.“
Podle majora Petra Říhy z pražské dopravní policie řidiči zatím bez problémů akceptují příkazy, které se objevují na tabulích liniového řízení. Za normálních okolností, tedy pokud je všechno bez problémů, jsou zhasnuté. To je prý lepší, než kdyby svítily stále.
„Máme zkušenosti z pražských tunelů, že řidiči toto dopravní značení příliš nerespektují, protože svítí trvale a změny jsou tu téměř raritou. Dopravní značení na Pražském okruhu má mezi sebou větší vzdálenosti, a řidiči si ho tak mohou lépe všimnout. Navíc se realizuje pouze tehdy, jde-li o mimořádné případy,“ uzavírá Josef Hanalík.
Jenže prakticky denně tu policisté řeší problémy s kamióny, které překračují maximální povolenou výšku 4,2 metru, a nevejdou se tak do tunelů. Občas proto dochází i ke krátkodobému zastavení provozu. Přesto se za dva měsíce ukazuje, jak moc důležitý je pro Prahu vnější okruh. Mnohá osobní auta se z centra přesunula na Jižní spojku, která je teď skutečně rychlá, i když na konci se vozy občas hromadí na smíchovských semaforech.
Díky úpravám dopravního značení nakonec nedochází k problémům ani na Spořilově, kde nákladní auta sjíždějí na dálnici D1 – možná proto, že je na Jižní spojku zatím stále nepustí hlídkující strážníci.