Pražský okruh – pro jedny pomoc, pro jiné přítěž
Je to přesně rok, kdy se na jihozápadní část Pražského okruhu vydala první auta. Tolik očekávané propojení brněnské a plzeňské dálnice se stalo skutkem a obyvatelé našeho hlavního města s napětím čekali, co se stane s pražskou dopravou. Dopadlo to nad očekávání – metropole se najednou skutečně stala průjezdnější.
Prubířským kamenem byla v tomto směru Jižní spojka, kde do té doby denně postávaly v dlouhých kolonách stovky kamiónů. Ty se však ze dne na den povinně přesunuly na vnější Pražský okruh a Jižní spojka byla najednou prázdná. Mnozí řidiči osobních aut ji totiž nejprve museli znovuobjevit.
„V prvních dnech a týdnech nebyla vytíženost tak vysoká, ale postupně se motoristé na Jižní spojku vrátili. Celkově tu provoz dokonce vzrostl o 22 tisíc aut denně. Jižní spojka teď konečně plní svoji funkci. Udělala se tam určitá opatření jako například vypnutí semaforů na Barrandovském mostě, kvůli kterým se tvořily na Jižní spojce kolony. Pohyb automobilů je v těchto místech tedy převážně plynulý,“ pochvaluje si Tomáš Mrázek z pražské Technické správy komunikací.
Jižní spojka už zase funguje jako vnitřní okruh Prahy, protože na sebe nabaluje dopravu z centra, dokonce tady jezdí autobusová linka. Sami řidiči vnímají, že v hlavním městě je jízda autem pohodlnější.
„Je pravda, že se jezdí o trochu lépe.“
„Určitě se jezdí lépe. Po Praze jezdím hodně kvůli práci, a když jsem jezdil po Jižní spojce, ještě když tam směly kamióny, byl to masakr. Ráno jsme si raději přivstali, abychom se vyhnuli každodenním ranním kolonám,“ odpověděli dotázaní řidiči.
Jenže ne všichni jsou tak spokojeni jako tito řidiči. Obyvatelům Spořilova se moc dobře nespí. Pražský okruh má bohužel stále ještě daleko do okruhu, kamióny na trase Hradec Králové – Plzeň musejí právě na Spořilově sjet na dálnici D1 a odtud Pražským okruhem pokračovat na D5. Tamní obyvatelé jsou z toho zoufalí. Namísto dosavadních ještě únosných tří tisíc kamiónů jim teď pod okny jezdí skoro čtyřnásobek, tedy jedenáct tisíc denně.
„Ve vzduchu je neustále cítit prach, navíc tu vanou převážně západní větry, které ho zanášejí do celého sídliště. Větrat se tak dá jen na východní stranu, kde je alespoň trochu lepší vzduch. Ani v noci okna na západ vlastně neotvíráme. Postupně došlo k onemocnění většiny obyvatel. Objevují se problémy s dýcháním, astma, zápal plic, chronická rýma a poruchy imunity. Navíc byly překročeny limity hluku – přes den bylo naměřeno 74 dB a v noci 67 dB, tedy život ohrožující (normální limity jsou 60 dB ve dne i v noci),“ přibližuje neradostnou situaci Jana Růžičková ze Sdružení obyvatel Spořilova. Tomáš Mrázek překročení hlukových limitů potvrzuje: „Na tento úsek máme hlukovou výjimku, bohužel provoz je v těchto místech natolik intenzivní, že ji v nočních hodinách o několik decibelů překračujeme.“
Chystá se výstavba protihlukové stěny, byla vyměněna okna a hlavně od září město povolilo kamiónům ve směru na Plzeň využít v noci Jižní spojku a Strakonickou, aby se Spořilovu ulevilo. Jenže jak potvrdila rychlá sonda pražských policistů, řidiči toho zatím příliš nevyužívají. „Pouze 30 procent řidičů využívá tuto trasu, 70 procent stále jezdí po dálnici D1 a na 9. kilometru sjedou na Pražský okruh. Přestože je tato trasa delší a zpoplatněna, předpokládám, že je to kvůli navigačním systémům, ve kterých je zanesena. Řidiči totiž často poslouchají navigaci víc než dopravní značení,“ říká vedoucí Centrálního řízení dopravy Pražského okruhu Petr Říha.
Stejně to vnímají i obyvatelé Spořilova, podle kterých prakticky k žádné změně nedošlo. Proto budou dnes mezi 16. a 17. hodinou blokovat sjezd z Jižní spojky na Spořilovskou ulici tím, že budou neustále přecházet přes jediný přechod pro chodce, který tam je.
„Hlavní cíl je, aby se do dostavby okruhu rovnoměrně rozdělily dopravní toky v Praze, tedy aby se kamiónová doprava částečně ze Spořilova odvedla a rozdělila do dalších oblastí. Všude by tak mohla poklesnout na snesitelnou míru a nebylo by ovlivněno 15 tisíc obyvatel, na které to má nejhorší přímý dopad právě na sídlišti,“ vysvětluje Jana Růžičková.