Přece jsem nejel rychle?
"Dobrý den, pane řidiči, silniční kontrola." Tak tato věta je důvěrně známá snad každému řidiči. A určitě nepatří mezi ty, z nichž bychom měli zrovna radost. Málokdo si je totiž absolutně jistý, že má všechno v pořádku a že se zrovna nedopustil nějakého přestupku. Ovšem poměrně často se setkáváme s tím, že nás policisté staví na místech, kde bychom je neočekávali.
V zákoně je sice stanoven předepsaný postup pro zastavování vozidel, ale už v něm nenajdeme bližší upřesnění pro výběr stanoviště policejní hlídky.
"Zákon č. 361 stanovuje pravidla pro zastavování, pokud jde o způsob. Další věci jsou pak upraveny předpisy pro výkon služby policistů. Tam je stanovena poměrně rozumná zásada, že hlídka si má zvolit stanoviště k provádění kontroly tak, aby nebyla ohrožena plynulost a bezpečnost provozu a současně také bezpečnost samotných policistů," vysvětluje JUDr. Zdeněk Svátek.
Z toho tedy logicky vyplývají místa, kde by běžná policejní hlídka své vozidlo a stanoviště mít neměla.
"Tato místa jsou velmi přesně stanovena. Není dovoleno například postavit vozidlo hlídky v protisměru, dále na středním dělícím pásu na dálnicích a rychlostních komunikacích, v obcích nesmí stát tam, kde není místo pro jízdu nebo odstavení vozidel, výslovně se říká na travnaté ploše. Není tady tedy úplná svoboda."
Jsou ovšem místa, kde policejní hlídka stojí a kontroluje řidiče například v zákazu zastavení, jenže ono to má své odůvodnění.
"Může se stát, že policie potřebuje v daném místě provádět kontrolu a tam, kde je zákaz, by nesplnila podmínku o zachování plynulosti a bezpečnosti provozu. Proto zřídí stanoviště o několik desítek metrů dál, i přesto, že už v tomto místě například platí zákaz zastavení."
Typickým příkladem může být rušná hlavní třída s obousměrným provozem, a to i tramvají, s vozidly zaparkovanými po obou stranách ulice. Tam by zastavování vozidel způsobilo dopravní kolaps, proto policisté využijí například místo, kde je zákaz zastavení a je na něm dostatečný prostor pro odstavení nejen služebního, ale i kontrolovaného vozidla.
"Je to realita. Jsou místa, na nichž řidiče zastavujeme z ryze pragmatických důvodů. Například proto, že je před daným místem poškozená silnice. Zažil jsem případ, kdy v době loňských povodní na dálnici, která byla stržena, přehlédl řidič 3 značky a kdybych jej z protisměru nezastavil, pravděpodobně by dojel možná až do Vltavy. Jsou tedy situace, kdy musíme auta zastavovat na nejnemožnějších místech a v nejnemožnější dobu," vysvětluje vedoucí středočeské dopravní policie Stanislav Huml.