Před 75 lety se trhaly rychlostní rekordy
Psal se 18. prosinec roku 1898 a Francouz Gaston de Chasseloup-Laubat stanovil první rychlostní rekord. Tehdy se svým elektromobilem jel rychlostí „neuvěřitelných“ 63,15 km/h. O 99 let později, přesně 15. října roku 1997, Andy Green překonal rychlostí 1227,9 km/h hranici zvuku. Od té doby nikdo rychleji nejel. Dnes 28. ledna si však připomínáme 75. výročí ještě jednoho nepřekonaného rekordu. A také jednu tragédii.
Píše se rok 1938 a 2. světová válka je za dveřmi. V Německu ale zatím zuří boj o překonání rychlostního rekordu mezi automobilkami Auto Union a Mercedes Benz. Je mrazivé ráno 28. ledna a na dálnici mezi Frankfurtem a Darmstadtem usedá do svého mercedesu legendární Rudolf Caracciola.
Dvanáctiválcový 5,5 litr o výkonu 736 koní pod kapotou aerodynamicky upraveného závodního modelu W125 ho vystřelí až na průměrnou rychlost 432, 6 km/h. Pro zajímavost, o chlazení motoru se starala voda a led v 500litrové nádrži okolo motoru.
I nejmodernější Bugatti Veyron zůstal před dvěma lety těsně před touto hranicí, když jel „pouhých“ 431 km/h. Tehdejší boj o rekord ovšem měl i stinnou stránku. Hvězdou Auto Union je Bern Rosmayer a okamžitě tentýž den vyráží na trať, aby uzmul rekord zpět pro automobilku se čtyřmi kruhy.
První jízda se mu nevydaří a ve druhé plánuje rychlost až 450 km/h, jenže pak přichází nečekaný poryv větru. Vůz vyletí v rychlosti přes 400 km/h z dálnice a Rosmayer nachází v jeho troskách smrt. Od té doby nikdo na veřejné komunikaci rychleji nejel. Je tomu právě 75 let.