Převážíme kolo: nejlepší je nosič na kouli
Před samotným pořízením nosiče si ujasněte zejména to, kolik kol budete chtít převážet a jak často. Pokud jezdíte na kolo pravidelně každý víkend, asi se nebudete chtít pokaždé zdržovat vytahováním kufříku s nářadím, což nejlevnější nosiče vyžadují.
Dobré je před nákupem zohlednit dispozice svého vozu. Na střechu vysokého džípu nebo rodinného auta kola vytáhnete jen s vypětím všech sil. Omezením jsou i plastové díly na kufru, na kterých by držáky na páté dveře nedržely.
Zdaleka nejpopulárnější jsou střešní nosiče. Příčníků na střešní nosníky, zvané též hagusy, je na trhu obrovské množství – začínají už na šesti stech korunách. Samotné nosiče kol, které se montují na příčníky, vyjdou na další tři stovky. Kompletní nosič za tisícovku ale bude sloužit jen tomu, kdo vozí kolo výjimečně a komu nedělá problém náročnější montáž.
„Nezřídka v balení nějaká součástka chybí nebo zákazník má jinou variantu, tudíž je potřeba to smontovat tak, aby nosič seděl i na jeho auto,“ říká z praxe Milan Vrba z prodejny Autoshop.
Pokud se nepovažujete za zručné, nejlevnějšímu zboží se vyhněte, nebo ho kupte jen tam, kde si můžete říct o montáž. Pochopitelně platí, že nejlevější zboží je už konstruováno s ohledem na nejnižší náklady – obsluha proto bývá složitá a zabezpečení minimální. „Z letitých zkušeností mohu říct, že u nejlevnějších nosičů kol se občas stalo, že kolo ze střechy spadlo,“ popisuje Vrba. Tady však nejde jen o zničené kolo, protože za řidičem by s velkou pravděpodobností šly i všechny ostatní způsobené škody.
Pokud kola převážíte často, investujte víc do nosičů
Pokud budete kola vozit často a po dálnici, zvažte také hlučnost příčníku. „Vyplatí se investovat trochu víc peněz a zakoupit příčníky s lepším aerodynamickým profilem – například hliníkové oválné příčníky, u kterých došlo k eliminaci pazvuků,“ pokračuje Vrba.
Nejrozumnější je vozit kola takzvaně na kouli, tedy na tažném zařízení, pokud jím vůz disponuje. Kola se dobře nakládají, auto nemá vyšší těžiště, a tedy horší jízdní vlastnosti, a ve srovnání u kvalitativně shodných výrobců jsou nosiče na kouli proti nosičům na střechu jen o třetinu dražší – sada pro tři kola začíná na čtyřech tisících korun. „Nosič na tažné zařízení je spolehlivější, déle vydrží, nezvyšuje spotřebu paliva a je téměř nehlučný,“ konstatuje Vrba.
Třetí variantou převážení kol je držák na páté dveře. Je to řešení nejen pro velké vozy jako jsou dodávky, rodinná MPV nebo terénní SUV, ale i pro hatchbacky s rovnou zádí typu VW Golf. Na internetu najdete nosič pro dvě kola už od 1200 korun, což vypadá velmi atraktivně.
„Zájem o tyto nosiče je, ale několik dodavatelů už je stáhlo z trhu, protože na ně nezískali homologaci. Navíc ne na všechny modely šel nosič namontovat, přestože byly uvedeny ve výčtu modelů, na které by měl jít namontovat. Je to poměrně levný způsob přepravy kol, ale je tam určité riziko, se kterým majitel musí počítat,“ uzavírá Milan Vrba.
Pokud uvažujete o nákupu nejlevnějšího sortimentu, buďte obzvlášť ostražití, a to nejen z hlediska homologací, ale i montáže na svůj vůz.