Přezouváte?
Máte už letos návštěvu pneuservisu, lépe řečeno přezouvání na letní pneu za sebou? Většina z vás snad ještě ne, každopádně teď mají v pneuservisech "žně" - přezouvání je v plném proudu. Víte ale, že přezouvání zimních gum na letní je pro některé lidi vyhazováním peněz? To ví jen málokdo, protože média nás masírují reklamou, která nám všem vnucuje letní gumy. Motožurnálu a jeho odborníkům jsou ale tyhle tendenční informace na hony vzdálené.
Pneuservisy pochopitelně nejsou charity. Jde o obchodníky, a tak se nám snaží namluvit, že jezdit na zimních v létě je málem něco jako vražda. V nejlepším sebevražda. Na zimních v létě prý nejen nezabrzdíte, ale také je horší manévrovatelnost.
"Pokud budeme v létě používat letní pneumatiku, tak ta má nejoptimálnější vlastnosti právě v létě. Pak je ale roční období jako je jaro a podzim, kdy prší a padá listí a není to léto v pravém slova smyslu," říká majitel pneuservisů Pavel Procházka.
Ten už několik sezón ze své pozice obchodníka naprosto netakticky doporučuje, aby ti, kteří mají malá nebo maximálně středně velká auta, mají hluboko do kapsy a najezdí méně než 10 000 kilometrů ročně, jezdili i v létě na zimních.
"Samozřejmě, tato volba znamená, že vozidlo bude mít o něco vyšší valivý odpor a lehce stoupne spotřeba. Na druhou stranu bude zajištěno, že vozidlo, které ujede kolem 10 000 km ročně, tak za 4 roky, což je optimální doba životnosti zimní pneumatiky, bude mít gumy ojeté. Nestane se, že by 8 let staré pneumatiky měly pěkný vzorek."
A ještě k brzdným dráhám. Není úplně fér srovnávat dráhu špičkové letní gumy s dráhou zimní, protože člověk, který o zimních v létě uvažuje, logicky na dobré letní pneu ani nedosáhne. Takže když by nejezdil na námi doporučované nové zimní, tak by jezdil třeba na protektoru, nebo na mnohaleté ojeté letní pneumatice z ciziny. I když mezi našimi posluchači nejsou jen ti, kteří najezdí v malém autě málo kilometrů, všichni chceme šetřit, a tak se po teplé zimě objevily názory, že lidé budou teď preferovat univerzální obutí. Abychom neměli informace z Prahy, kde jsou přece jen vyšší příjmy než jinde, zavolali jsme si pro porovnání na Valašsko.
"Letošní zima byla extrémně teplá, ale podobná zima u nás nebyla už poměrně dlouho, takže jen málokdo uvažuje, že by obouval univerzální pneumatiky. Nyní už jsou dostupné informace, že univerzální pneu není dobrá ani na léto ani na zimu, a to kvůli směsi. Je to takový kompromis mezi letní a zimní pneu, takže pořád se vyplatí mít v létě letní a v zimě zimní obutí."
Nemluvě o tom, že stejně jako jedna vlaštovka jaro nedělá, tak ani jedna mírná zima nedělá ostatní zimy mírné...Jestli teď čekáte, že dostanete doporučení na nejlepší gumu pro váš vůz, tak vás asi zklameme. Nejen že má každý z nás jinak hluboko do kapsy, ale také jezdí v jiném autě a jiným stylem, takže konkrétní doporučení na vás čeká v každém dobrém pneuservisu. A doufáme, že jinam než do dobrých pneuservisů nejezdíte. Teď už zkušenosti z Valašska.
"V poslední době jezdí hodně lidí, kteří si koupili pneumatiky v makru nebo přes internetový obchod, což je ale docela riziko. Nedávno přijel do servisu pán, který si přivezl zimní gumy z internetového obchodu a podle data výroby byla pneumatika 4 roky stará. Tím pádem byly znehodnocené," naráží Vít Žilinský na stárnutí gumy.
Jak poznat datum výroby na pneumatice, jsme si vysvětlovali už několikrát - viz. archiv článků. Kdybyste chtěli nakoupit gumy výhodněji, ať už na internetu nebo ve výprodejích, vždycky si na jejich stáří dejte pozor.
"Pneumatika není jako lednička, kterou si koupím, zapojím do zásuvky a tím to pro mě končí. Je to bezpečnostní prvek, který se musí namontovat v dílně. Prodej přes internet nám nedělá problémy. Z hlediska kvality, rychlosti dodávky zboží a vlastně i ceny zboží je to srovnatelné jak na servisech tak na internetu."
Koneckonců není nic jednoduššího, než si ceny konkrétní gumy prostě a jednoduše porovnat.
"V letošním roce cena pneumatik výrazně poklesla. Když vezmeme nejčastěji používaný rozměr pneu 195/65/15, tak tato pneumatika s indexem H - do 220 km/h - bude stát od 1 600 do 2 500 korun. To už se bavíme o první nebo druhé lize," říká Pavel Procházka majitel pneuservisů.
Už jste slyšeli o poklesu cen, teď se Danielem Cahelem z Michelinu podíváme na další trendy v branži. "Chceme vyvolat diskuzi, aby na každé pneumatice bylo označení, jak moc pneumatika zatěžuje životní prostředí, jaký je valivý odpor a kolik energie může ušetřit."
Podle odborníků se totiž guma podílí na celé pětině ze spotřeby vozu, a tak platí, že čím nižší valivý odpor, tím nižší spotřeba a také méně zplodin. Zajímá tato problematika kromě vývojářů i lidi v pneuservisech? Neupřednostňují spíš cenu nebo případně jiné vlastnosti?
"Zákazníka samozřejmě nejvíc zajímá životnost pneumatiky. Co se týče valivého odporu a ekonomiky spotřeby, tak víme, že jsou určité pláště, které skutečně mohou ovlivnit ekonomiku provozu, a to o 5 % až 10 %.
Jak ale dále Pavel Procházka z praxe upozorňuje, pneumatiky, které budou ještě výrazněji šetřit palivo, ovšem stát budou hodně peněz nebo budou trvanlivé, nemají šanci na úspěch. A právě obě tyto vlastnosti už minimálně 5 let piluje Michelin na jednom ze svých konceptů, který až jednou přijde na trh, tak se podle Daniela Cahela máme na co těšit.
"Taková pneumatika snižuje proti stávající zelené pneumatice valivý odpor o dalších 25 %."