Při větru snižte rychlost!
Za silného větru, který může dosáhnout až síly vichřice, tedy sta kilometrů v hodině, by si řidiči měli dávat pozor. Jak ale bojovat s větrem na silnici? Je to vlastně velmi nebezpečný soupeř, protože je nenápadný. Zvláště z tepla kabiny auta se nám občas zdá, že není tak silný, ovšem když už jej cítíme i ve voze, pak je potřeba tomu přizpůsobit i způsob jízdy.
"Silný poryv větru dokáže na otevřeném terénu převrátit nejen osobní auto, ale také kamión. Pokud pojedete ve staré škodovce, která už není v nejlepší kondici, tak silný poryv větru ji může sfouknout z jednoho pruhu do druhého, kde zrovna pojede jiné auto. A nehoda je na světě," zdůrazňuje policista Tomáš Galbavý.
Největší problém v silném větru mají samozřejmě nákladní auta s plachtou, jak potvrzuje i jeden z řidičů Daniel Vrkoslav.
"Pokud fouká boční vítr a jedete v nákladním autě s plachtou, tak to hýbe celým návěsem. S přívěsem to je ale horší, protože ten drží pouze na oji. Když se potom začne převracet, řidič už s tím nic neudělá. Svou roli na tom hraje také správné rozložení nákladu a jeho hmotnost. Ti, kdo jedou s těžkým nákladem, jsou na tom v těchto podmínkách lépe."
Ovšem řidič osobního auta těžko může vědět, jaký náklad právě veze kamión před ním. Dá se nějak poznat, že nákladní auto přede mnou může mít v silném větru problémy a že by se mohlo převrátit?
"Pokud jede vozidlo s přívěsem a začne se za silného větru vlnit, tak je to známka toho, že se s autem něco děje a řidič se to snaží vyrovnat. Ale u nákladního auta s návěsem se to pozná těžko."
Pokud je vítr opravdu hodně silný, pak jedinou možností, jak bezpečně zvládnout cestu po nechráněné silnici, je snížení rychlosti a zvýšení odstupu od auta před sebou, tedy prodloužení bezpečné vzdálenosti. A platí to pro všechny druhy vozidel.
"Pakliže se řidič jakéhokoliv vozidla dostane do podobné situace, měl by snížit rychlost. Na dálnici v žádném případě nezastavujte v odstavném pruhu, ale na nejbližší čerpací stanici nebo odstavné ploše mimo vozovku, abyste neohrožovali ostatní účastníky provozu."
To potvrzuje z praktických zkušeností i Daniel Vrkoslav.
"Nejvíce pomáhá ubrat plyn. Za větru je velký rozdíl, jestli jedete 90, nebo 70 km/h, protože pohyb návěsu je úplně jiný."
To už je ale rychlost, která se mnohým řidičům osobních aut zdá pomalá, a tak i přes silný vítr chtějí náklaďák předjet, jenže to může být problém.
"To je paradox, protože nejlepší je předjíždět na přehledném úseku, ideální je rovina, ale tam právě fouká nejvíce. Takže lepší je předjíždět do kopce, kde je stoupací pruh."
V tomto větrném počasí ale často zkříží naše cesty spadlý strom. A tady mají kamióňáci docela výhodu.
"Stalo se mi to u Uherského Hradiště. Nezbylo mi nic jiného než pustit televizi a počkat na příjezd hasičů. Zhruba po třech hodinách byla cesta opět volná"
Tak ať vždycky dojedete šťastně domů.