Přijdou auta pod 120 tisíc korun
Každá z významnějších firem si platí analytiky. Jde o to, že potřebuje být v předstihu připravena na požadavky svých zákazníků. A je úplně jedno, jestli jde o nábytek, oblečení nebo auta – všichni prostě platí analytické rozbory, aby věděli, na co se mají připravit. My se teď podíváme na to, co se chystá ve světě aut.
Předpovídat budoucnost není snadné, nicméně po světě je několik analytických týmů, které sbírají nejrůznější data, aby pak firmám doporučily, jakým směrem se ubírat. Právě teď zažíváme extrémní tlak na nízkou spotřebu vozů. Bude dál pokračovat, přidá se k tomu však také zájem o velmi levné vozy.
„Myslíme si, že k tomu dojde kvůli dvěma faktorům: za prvé v rozvojových zemích se začnou kupovat druhá a třetí auta do rodin, kdy rozhodujícím kritériem výběru bude pořizovací cena, a za druhé v zemích, jako je Brazílie, Indie a Čína, se sice bude kupovat první auto do rodiny, ale kupní síla obyvatelstva je tak nízká, že si nebudou moct dovolit koupit dražší vozidlo,“ vysvětluje Roland Žilinský, analytik společnosti Roland-Berger.
Za necelých patnáct let počítají specialisté se zvýšením populace na 8,1 miliardy, přičemž 84 procent bude v takzvaném rozvojovém světě. Tahounem ekonomiky se stane Asie, zejména Indie a Čína. „Myslím si, že čínské automobilky přijdou s velmi levnými automobily, ale dřív se dočkáme něčeho podobného od evropských značek, protože ty se nechaly inspirovat úspěchem Dacie,“ říká Ondřej Láník ze serveru Auto.cz. Podle něj extra levný vůz pod novou značkou zvažuje Toyota, Nissan, Fiat, Renault nebo koncern PSA – ten údajně intenzivně pracuje na vzkříšení Simcy. V zákulisí se o tom poměrně hodně spekuluje.
„Může jít o vozidlo pro rozvojové trhy, ale pravděpodobně se bude snažit oslovit i zákazníky v Evropě stejně jako její konkurent Dacia. Možností je tedy hodně a zatím není příliš jasné, jakým směrem se to bude vyvíjet.“
Levné vozy, které mají používat spíše konzervativní techniku a méně komfortních systémů, si podle odborníků nebudou moct dovolit bezpečnostní kompromisy. „Motorové vozidlo bez toho nemůže být na trhu. Určitě na něj nebude kladen důraz, aby vydrželo 20, 25 let jako doposud,“ dodává Žilinský.
Levná auta, která přijdou na trh v příštích pěti až sedmi letech, budou připomínat úspěšný model Logan od Dacie. Možná budou o něco menší, určitě bezpečnější a cenově do 120 tisíc korun.