Proč trvá předjíždění kamiónů tak dlouho? Mají omezovač
Jeden kamión předjíždí druhý, jenže rychlostí jen o pár kilometrů vyšší. To je bohužel častá situace na našich dálnicích. Za nimi pak vzniká kolona osobních aut a v nich samozřejmě nadávající řidiči, kteří nechápou, proč to řidiči kamiónů dělají.
Podle jejich slov to dělají proto, že nechtějí ztratit rychlost. Každé přibrzdění a následné přidání plynu totiž jednak zvyšuje spotřebu, ale především zpomaluje jízdu. A jak známo, velká většina přeprav je v takzvaném režimu just in time.
„Některé přepravy jsou plánovány takovým způsobem, aby řidič během jednoho výkonu dojel na místo vykládky. Někdy je proto potřeba trochu pospíchat, to se může stát,“ nabízí jeden z důvodů Vladimír Myslík, školitel bezpečné jízdy automobilky Volvo. Zároveň však připouští, že v některých případech je rozhodnutí řidiče předjíždět poněkud nepochopitelné.
„Je to subjektivní pocit jednotlivých řidičů. Někteří nejsou ochotni snížit rychlost a jet za kamiónem, jiní ho zase musí okamžitě předjet. Nikomu to nemám za zlé, naopak, ale musejí k nám být ohleduplní.
V zákoně je napsáno, že dvě nákladní vozidla se mohou předjíždět pouze v situaci, mají-li rozdílnou rychlost. Tato podmínka je tam z toho důvodu, abychom zbytečně neblokovali ostatní provoz. Jsou však i výjimky, kdy jeden kamión jede rychlostí 89 km/h, druhý za ním 90 km/h a chce předjíždět. Vlivem minimálních rozdílu v rychlosti tento manévr pochopitelně trvá dlouho, a proto vznikají kolony,“ říká Myslík.
Kamión by víc jak 90 km/h jet neměl
Každé nákladní vozidlo má omezovač rychlosti, který je nastaven už od výroby. Právě tady už mohou nastat první odlišnosti. „Kamión by neměl jet víc než 89 km/h, takže pokud jede do kopce rychleji, něco není v pořádku. Při jízdě z kopce může dosáhnout větší rychlosti díky kinetické energii. Legislativní limit je však jasně uveden – je to 85 km/h. Pochopitelně je tolerována nějaká odchylka,“ vysvětluje Marián Černoch ze Scanie. Každý výrobce kamiónů však využívá jinak zákonnou toleranci tachometru.
Zároveň je možné nastavit omezovač rychlosti přímo podle přání zákazníka. Rychlost jde ruku v ruce se spotřebou, a proto si někteří majitelé aut nechávají záměrně omezovač nastavit na nižší rychlost. „Čím nižší je maximální rychlost, tím bude nižší předpokládaná spotřeba. Někteří majitelé proto striktně požadují, aby omezovač byl nastaven na nižší rychlost – někdy jsou to dva, jindy tři kilometry v hodině. Ty pak mohou znamenat úsporu paliva ve výši dvou nebo tří litrů na sto kilometrů a to už s sebou přinese určitý ekonomický efekt,“ dodává Černoch.
Z pohledu řidiče osobního auta, který sleduje vzájemné předjíždění kamiónů, je paradoxně nejvýhodnější varianta, že řidič kamiónu omezovač vypne nebo ho jinak omezí, protože díky tomu probíhá předjíždění rychleji. Ovšem vzhledem ke stále inteligentnějším systémům v kamiónech to už není tak častý jev.
Možná by pomohlo mít na dálnicích víc úseků, kde kamióny mají zákaz vjezdu do levého pruhu, a tudíž se nemohou předjíždět. Stejně to funguje v cizině. Na dálnici D1 je jich několik, ale dohromady měří jen pár kilometrů.