Prodej nákladních aut padl na polovinu
Jednou jsi dole, jednou nahoře - takto lakonicky bychom mohli komentovat současnou situaci dopravních firem. V posledních letech poptávka po jejich službách výrazně překračovala nabídku, pak se ale na první pohled nekončící spirála zastavila a firmy teď najednou stojí před problémy, co s řidiči a co s novými auty, když výrazně klesl počet zakázek. Ještě hůř jsou na tom výrobci nákladních vozů. Jejich produkty se totiž téměř nekupují.
Například Scania, která patří do sedmičky světových výrobců kamiónů, od ledna do března u nás prodala pouze 77 aut. Stejně tak Mercedes, který coby největší automobilka na trhu disponující auty všech tonáží, prodal pouze 361 vozidel. Celkově podle statistik Svazu dovozců automobilů poklesl počet prvních registrací nákladních aut o 47 procent. Za tři měsíce se jich prodalo 1334, tedy skoro stejně jako v jediném zářijovém měsíci roku 2006. A paradoxně možná právě tady začíná krize automobilového průmyslu.
"Rok 2007 a 2008 trhal všechny rekordy v prodejích a registracích nových vozů, protože bylo co vozit. Průmyslová výroba neustále rostla a euforie z toho, že jdeme stále dopředu, byla tak velká, že si nikdo nepřipustil, že by se něco mohlo změnit. To znamená, že dopravci se pravděpodobně silně předzásobily s výhledem na další možné zakázky," poodhaluje strategii dopravních firem v období rozkvětu Roman Řepa, šéfredaktor Trucker magazínu.
Následný útlum tak zastihl firmy plně vybavené s novými řidiči a také leasingy na pořízení aut. Jenže zakázek je nyní až o třicet procent méně, a i proto může nastat problém se splácením už nakoupených aut.
"Ekonomická krize, nedostatek peněz pro profinancování nákupu a samozřejmě šetření na straně firem, které se snaží využít stávající dopravní prostředky bez toho, aniž by musely nakupovat nové. Peněz v cash-flow se v řadě případů totiž nedostává," říká Antonín Šípek ze Svazu automobilového průmyslu.
Některé firmy proto mohou mít velké problémy současnou finanční krizi ustát. Na druhou stranu firmy, které se věnují mezinárodní či tuzemské kamionové dopravě, většinou bývají velmi dobře vybaveny a nákup nových aut mohou odložit na později. Potvrzuje to například jednatel chebské společnosti Lagarde Spedition Oldřich Grill.
"Stáří motorových vozidel v našem vozovém parku je v současné době kolem 2,8 roku. Obnovu po zhruba čtyřech, pěti letech neplánujeme, ale jsme nuceni se na to dívat tak, že budeme muset vozidla provozovat sedm až osm let. To však má za důsledek dopad na životní prostředí a vyšší provozní náklady za účelem udržení provozu schopnosti."
Aby byla zachována především technická způsobilost vozidla, protože jinak by samozřejmě mohlo být nebezpečné i pro ostatní účastníky silničního provozu. Ale tak daleko to snad nedojde. Paradoxně i nákladním autům by mohlo pomoci šrotovné, které některé státy zavedly, aby povzbudily trh s osobními auty.
"Pokud automobilový průmysl nemá odbyt, tak se utlumuje výroba ve všech navazujících výrobních nákladech. A pokud tam nemají práci a nic nevyrábějí, potom kamiony do těchto závodů nejezdí a nerozváží díly do dalších závodů. Proto nejsou potřeba."
Jinými slovy, osobní auta by mohla pomoci i nákladní dopravě.