Pruhy pro autobusy nám nevadí
Naše hlavní město má ve srovnání s dalšími metropolemi světa dvě základní odlišnosti. Jednak má téměř nejhustší síť městské hromadné dopravy a zároveň nemá ani vnitřní, ani vnější městský okruh. Ulice metropole jsou tak denně ucpány frontami aut i autobusů a už několikrát byla Praha na pokraji dopravního kolapsu. Snaha je proto alespoň ulevit městské hromadné dopravě vytvářením pruhů vyhrazených speciálně pro autobusy. Je jich už téměř patnáct kilometrů, přičemž polovina z nich přibyla o těchto prázdninách.
"Už teď se ukazuje, že se situace pro autobusy výrazně zlepšila. Můžeme to soudit z čísel, která máme k dispozici. Rapidně se zmenšilo zpoždění autobusů," pochvaluje si téměř sedm a půl kilometru nových jízdních pruhů vyhrazených pro autobusy Ondřej Pečený z Dopravního podniku hlavního města Prahy.
Zatímco předchozích šest buspruhů se budovalo postupně téměř deset let, teď to byla velmi rychlá akce. Jak ale upozorňuje Filip Drápal z Ropidu, který má na starosti jízdní řád, je to výsledek několikaleté práce: "Od loňského roku, kdy se snažíme zavádět a propagovat páteřní linky, se Ropid snaží preferovat opatření, která pomáhají páteřním linkám. Cílem je, abychom roztříštěnou autobusovou síť, pokud je to možné a pochopitelně logické, svedli do hlavních společných tras, kde můžeme autobusy preferovat."
Od září tak kromě prodloužení vyhrazených pruhů pro autobusy došlo i ke změnám některých tras. Velkou změnu pocítili motoristé jezdící do centra Prahy ve směru od Řep nebo od Zličína, tedy po Plzeňské ulici. Doposud tam byl zhruba kilometrový pruh pro autobusy, ale po prázdninách byl prodloužen na téměř dvojnásobek. Bylo to skutečně nutné?
"Pro provoz autobusů to bylo velice důležité. Linka, která má ve špičkách interval tři minuty, zde dosahovala zpoždění dvaceti až třiceti minut. Lidé přestupovali na tramvaj, protože autobusy se obrazně řečeno topily v kolonách. Sice se kolony opticky prodloužily, nicméně čas dojezdu do centra se o moc neprodloužil," vysvětluje Filip Drápal.
Něco jiného si možná myslí řidiči aut, která většinou bývají obsazená pouze jedním člověkem. A proto jsou vyhrazené pruhy i ekologičtější, říká pražský radní Petr Štěpánek: "Není jen pro autobusy, ale zároveň pro vozy taxi a jízdní kola. To celkovou kapacitu přepravených osob na silnici zvyšuje."
Některé buspruhy ale mají jen několik desítek metrů. Opravdu tak pomohou dodržovat jízdní řád?
"Každých deset metrů, které přibudou, je smysluplných. Umožní průjezd městské hromadné dopravy plynule a tím přesnější bude dodržování jízdních řádů," dodává Ondřej Pečený.
Zkušenosti jednoho z řidičů pražských autobusů Petra Rákosníka ale říkají něco jiného: "Někde to určitě pomáhá, někde ne. Záleží na tom, jak dlouhý je pruh pro autobusy a v jakých místech se nachází. Pokud je pruh krátký, tak to nemá až takový význam, ale na jiných místech je to znát."
A možná nejen proto se můžeme dočkat třeba i nějakých změn.
"Může se stát, že kvůli preferenci MHD na jednom místě vzniknou kolony jinde a tam to naopak autobusy zdrží. Neříkáme, že všechna preferenční opatření jsou definitivní. Musíme komplexně sledovat, jaký to má na celé město dopad. Podle toho budeme dále postupovat," uzavírá Filip Drápal.
Třeba se někdy dočkáme, že autobusy pojedou načas.